Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 2473 ggr
parsley
0

E-bok eller vanlig bok

Författaren Kim M Kimselius som fräst skriver barn och ungdomsböcker bloggar om e-böcker.

http://www.bloglovin.com/m/1441184/316702260/fb

Vad tror ni? Är e-boken framtiden? Kommer den att ersätta den vanliga boken? Är det klokt att satsa på ett ge ut sin egen bok som e-bok istället för som vanlig bok? Vad är en bokköpare villig att betala för en e-bok?

Stig Dagermans bok Tysk höst kostar ca 150 kr inbunden och ca 100 kr som ebok. Som pocket skulle den förmodligen kosta ca 50 kr (jag tror inte den finns som pocket fn, men det är ju ungefär vad en pocket brukar kosta).

Leif GW Perssons bok Gustavs grabb som precis kommit ut är 20 kr billigare som e-bok än som inbunden. Är det värt att betala 160 för en en e-bok?

Förlagen brukar motivera priset på en e-bok med att det kostar lika mycket för förlaget att ta fram en publicerbar bok oavsett om det är en e-bok eller en tryckt bok. Boken ska t ex korrekturläsas och marknadsföras oavsett försäljningsformat.

Grodan
0

Jag vet inte, jag tror inte att boken någonsin kan bli ersatt. Precis som att vi behöver tidningar. Det är stressande att sitta vid datorn och läsa. Det är skönt att kunna lägga sig med en bok, att läsa en bok i hängmattan eller en slö dag i soffan osv. Jag sitter ofta vid datorn och när jag läser ligger jag oftast… det blir helknas för mig, så några längre stunden läser jag inte vid datorn

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MajaL
0

Jag tror aldrig vanliga böcker kommer bytas ut. Jag tycker själv bäst om att hålla i det jag läser och även det jag skrivit.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Farwuq
0

Jag tror också att den tryckta boken på papper kommer att vara kvar under överskådlig tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Snakebiite
0

Hörde något om att Harvard någon skola i usa skulle lägga ut massa e-böcker i nå stort nätverk så alla kunde läsa osv..

E-böcker skulle ju vara bra att ha som student i stället för att spendera halva sin tid på ett bibliotek kan man göra det framför en dator vart man vill i stället.

Men jag själv skulle aldrig finna någon ro i att sitta framför datorn o läsa skulle komma så mycket annat ivägen som forum o fb osv..

Sen är det ju e liten speciell känsla att ha sina böcker ståendes där i bokhyllan redo att bli lästa på nytt igen =)

parsley
0

Vad händer om det blir vanligt att ha böcker på läsplatta och sättet att spara och läsa böcker plötsligt ändras? Jämför t ex med sättet att distribuera musik från stenkaka, vinylskiva, kassettband, CD-skiva, MP3, strömmande…Om man har ett "bibliotek" på sin läsplatta och läsplattan förstörs, går sönder eller stjäls, vad gör man då? Kan man sälja en full läsplatta med böcker man tröttnat på?

parsley
0
Farwuq
1

Troligen kommer de flesta läsplattor bara hantera specialformat.
När de klarar pdf och de intressanta volymerna säljs i detta format, då kan det bli något.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[mymmeli]
1

Puffar upp denna diskussion eftersom jag "tror på" böcker i eboksformat. Därmed inte sagt att jag önskar att den tryckta boken ska försvinna. Jag älskar att läsa en "riktig" bok.

Detta är min uppfattning om e-böcker:

Kursböcker är suveräna i eboksformat. Du kan anteckna i dem (jo det går), du kan lätt söka info i dem och det blir både enklare och billigare. Ofta blir en kursbok "gammal" fort (beror naturligtvis på ämne) så du kommer ofta inte att använda den när kursen är slut.

Testa att läsa på en läsplatta någon gång. Det är inte alls likadant som att läsa på en dataskärm. Kindlen som jag har känns t ex nästan exakt som att läsa en tryckt bok och går lika lätt att läsa i sängen eller hängmattan som en tryckt bok.

Jag läser själv många böcker på iPaden eller iPhonen också. Böcker som jag lånat på biblioteket. Fördelen med detta är att jag snabbt får tillgång till nya böcker utan att behöva lägga ner en förmögenhet. Sen kan jag köpa de böcker jag gillar bäst.

Jag hoppas verkligen inte att förlagen väljer att sluta med de tryckta böckerna. Men vad jag hoppas på är att de mer och mer går över till Print-on-demand. Det är mer miljövänligt då man slipper att trycka upp stora volymer av böcker som kanske inte kommer att säljas.

Däremot hoppas jag att de tryckta tidningarna försvinner. Jag vet att detta är kanska kontroversiellt, men jag tror att det är viktigt för miljön. Vi trycker upp stora mängder material som innehåller gårdagens nyheter på morgonen och sen är tidningen skräp på kvällen. Hur mycket papper och energi går inte åt till själva tidningen? Hur mycket energi och utsläpp blir det inte av alla dessa transporter som dessa tidningar kräver?

Testa att läs en tidning på en surfplatta. Du kommer säkert att gilla upplevelsen. Du får mycket mer aktuella nyheter och du slipper trycksvärta och stora chok med papper som du måste släpa till återvinningen.

#7 Vad menar du med "specialformat"? De flesta läsplattor klarar pdf, men detta format har både för- och nackdelar. De flesta läsplattor använder sig av formatet epub som håller på att bli en standard på e-bokssidan. Så att säga att det är ett specialformat är som att säga att en musikspelare som spelar mp3 bara använder sig av specialformat.

#5 På Kindlen t ex så kan man få ner de böcker man köpt via dem till sin nästa platta om den gamla går sönder. Du kan också göra backup på dina egna böcker precis som du gör backup på andra viktiga filer. Den utveckling du drar upp från stenkaka till strömmande kan man dessvärre se en parallell med för boken, men jag hoppas att vi inte kommer dit. Jag älskar den tryckta boken och hoppas att den och eboken kommer att kunna existera parallellt.

#1 Det går alldeles utmärkt att läsa eböcker i sängen via en läsplatta:)

[Miseline]
2

Jag är livrädd för att förlagen ska sluta med tryckta böcker för att det är så billigt, men samtidigt har jag haft mycket glädje av e-böcker i form av låneböcker och de klassiker som finns tillgängliga för gratis nedladdning (mest på engelska, men på andra språk också.)

När det gäller skönlitteratur och annan nöjesläsning tror jag på en kombination av både e-böcker och tryckta.

Själv tror jag att e-formatet bäst kommer att användas för att ersätta papperstidningar. Nyheter på morgonen, pappersskräp på kvällen. Och folks argument för att fortsätta med papperstidningar är bara att "det känns bäst". Är det en anledning att utrota en massa träd som behövs för att motverka den globala uppvärmingen, erosion mm?

Kursböcker är förstås också ett jättebra användningsområde.

Så mitt svar på frågan "e-bok eller vanlig" är både och.

Yelly Bean
0

Jag skulle aldrig betala för en e-bok! Jag vill kunna ha den i handen i fysisk form.. Vet inte hur jag ska förklara, men det känns så opersonligt med e-bok på nåt sätt. Sen är jag ju lite nörd också, vill ha alla böcker i en serie i lika dant omslag osv. Glad