Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1918 ggr
Ayena_old
0

Nybörjarfråga

Hej!

Jag är alldeles ny här på sajten och vet inte om jag hamnat rätt.

Jag har dock en liten fråga om den ädla konsten att skriva. Jag skulle vilja skriva en bok om mitt liv men antar att man inte bara kan sätta igång att berätta.

Kan någon här tipsa om kurser i skrivande! Jag bor i Malmö. Det finns kanske något på internet!

Tacksam för tips Glad

electra
0

Hej du och välkommen hit!

Jag googlade och hittade en kurs på Vuxenskolan i Malmö som heter "Kreativt skrivande" och som tydligen börjar i februari. Det kanske kan vara nåt? Jag har själv gått ett par skrivarkurser och har man bara rätt handledare så kan man få inspiration till tusen! 

Men annars; naturligtvis så är det bara att börja berätta! Som författare är det du som bestämmer, det finns inga rätt och fel! (Bortsett från stavfel, språkfel etc)  

Lycka till!

Ayena_old
0

Tack för tipset!

Svenska språket har jag inga problem med eftersom jag under många år arbetat som sekreterare. Det är i första hand hur man bygger upp berättandet.

Jag har nämligen blivit tillsagd att skriva ner min berättelse och här sitter jag med en massa att berätta och vet inte hur. Vet inte heller om jag ska berätta i jag form eller i annan person, men det där framgår kanske på kursen!

/Ayena

electra
0

Det svåraste brukar ju vara att veta hur och var man ska börja och liksom få någon Struktur på det. Men på skrivarkurserna brukar det ju finnas plats för frågor och dessutom så får man göra många övningar i olika skrivtekniker.

vanessa
0

Folkuniversitetet i Malmö har kursen "Skriv ditt liv". Jag gick den i Stockholm, och den var otroligt givande. Rekommenderar den starkt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ayena_old
0

#4 - Detta verkar ju som det skulle vara rätt för mig. Ett praktiskt problem är pengarna dock. Det kostar ju en liten slant. Men jag kan kanske spara lite till nästa omgång!

vanessa
0

Som sagt, du får spara. Det kostar, men är värt varenda öre. Under tiden när pengarna samlas in, finns det lite saker du kan göra.

Samla ihop material, bilder, anteckningar med mera över ditt liv. Lägg det i en låda kanske. Sedan finns det lite böcker som du kan skaffa också. Tror att en filmmanusbok skulle passa. De flesta är på engelska. Men de är bra och ger idéer. Till exempel: Making a good script great av Linda Seger.

Vilka tankar har du vad det gäller din bok om ditt liv. Är det hela livet det handlar om, delar av det, kanske en enda del. Berätta gärna så kanske vi kan ge lite råd och tips. /Vanessa

Ayena_old
0

Vanessa!

Det gäller nog hela mitt liv tror jag, eftersom mitt beteende i vuxenålder är så otroligt präglad av hur jag blev behandlad i barndomen.

Jag vill dock inte lämna ut några uppgifter om personer utan kanske använda mitt liv som en utgångspunkt för berättelsen. Det får ju inte bli någon tycka-synd-om-mig-upplevelse utan kanske något som någon annan kan känna igen sig i.

Det är ju inte bara elände som mitt liv handlar om utan det är faktiskt en salig blandning av allting.

/Ayena

vanessa
0

Jag förstår, absolut. Men samla ihop allt du kan under tiden som går. Det kan vara allt från barnteckningar till vad som helst.

Gör gärna en arbetsrubrik. På något sätt brukar man få en galge att hänga historien på. En annan sak du kan göra är att använda post it lappar eller liknande och skriv ner saker på det. Flytta runt lapparna tills du känner att delarna känns rätt och har en röd tråd. En annan sak jag brukar göra är att skriva något kort, kanske en halv A4-sida där man skriver ner en form av synops på berättelsen. Det ger en början, mitten och slut. Några tankar.

Lycka till! /Vanessa

bokdebutant
0

Skriva är livet för många och en skön känsla när orden bildar meningar och en historia. Du kan alltid lägga upp ditt manus på www.bokdebutant.se och få feedback och lite ideer

dragonstar
0

JAg sitter i lkiande sitts vill skriva om mitt liv men vill gänra ha tipps på vad man ska tänka på när man skriver en biografi? hur får man den att bli bra och intresant?

Ska man skriva i pest tens hela tiden? Jag har tästat någon sda och skriver då som att jag tänker tillbakak. men vet itne om det funkar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

parsley
0

# 10 Välj den tidsform som känns mest naturlig för dig att skriva i.

dragonstar
0

OKej =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Scruffe]
0

Jag tycker att du ska göra ett försök på att bara skriva. Jag skriver själv bara för att jag älskar det och har svårt att skriva "på beställning" och när någon annan väljer tema, handling och omfång. Min åsikt är att det blir bäst om man skriver på känsla. Så ja, jag röstar på att du sätter dig bekvämt, tar en god kopp the och bara börjar skriva. Börja med något starkt minne, eller en viktig händelse. Om den är i början av ditt liv, i mitten eller kanske igår har ingen betydelse du kan ju skriva om saker som hänt tidigare, senare eller samtidigt i efterhand. Allt behöver ju inte skrivas i ordning om du skriver på datorn, det är ju lätt att flytta om texter som man vill i efterhand.

Sen akn du ju självklart vända dig till kurser eller liknande om du vill ha tips eller om du fastnar på vägen.

Lycka till med skrivandet :)