Skriva något bokliknande
Hej!
Jag tänkte nu börja skriva lite, som ungefär en bok fast inte på kanske 200 sidor utan minst 50-100st. Jag vet inte hur många sidor det ska vara för att räknas som en bok men ja.
Jag har nu lite frågor, hoppas att ni kan svara på dom eller ge lite tips på sidor.
• Vad behöver man tänka på?
• Vad bör "berättelsen" innehålla för att fånga läsaren?
• Hur får man början, mitten och slutet att hänga ihop?
• Några bra tips på hur man går till väga? Vilket sätt är lättast att skriva på osv..?
Jag kommer även prata lite med min svenskalärare och se vad han har att säga. men ni får jättegärna ge lite tips, :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Några länkar du kanske kan ha glädje av
http://www.kommissarietax.se/deckarskolan.pdf
http://www.makete.se/forfattarskola (jag tycker sidan är lite rörig, men det finns en del material som kan vara användbart på den)
http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/
Snöflingemetoden
Det finns lite olika sätt att strukturera en roman eller berättelse t ex
1. Hinderbana Huvudpersonen befinner sig på en viss plats och har vissa förutsättningar och vill uppnå något. På väg mot målet så stöter huvudpersonen på vissa hinder som måste övervinnas. Under resan så kanske huvudpersonen också utvecklas som person. Ex Julia vill vara med i Idol, men är rädd för att bli utslagen i TV och mobbad för det.
2. Cirkelform. Efter ett antal händelser så återkommer huvudpersonen till sin utgångspunkt, kanske förändrad som person. Johan gör ett projektarbete som frivillig på ett barnhem i Lettland. Hans klasskamrater Sigrid och Johanna är också med. Johan är kär i Johanna och Sigrid är kär i…Mötet med de fattiga barnen förändrar dem och de tänker på ett annorlunda sätt när de kommer hem till Sverige och sin vanliga gymnasieskola igen.
3. Zig-zag form Allt är bra, det går åt pipan, det verkar lösa sig, ett ned bakslag, nu verkar allt gå bra, lyckligt slut. Anna brukar vara i stallet. Det finns både ridskolehästar och privathästar i stallet. Hon börjar sköta en privathäst som heter Diamant. Av någon anledning börjar ägaren tröttna på Diamant eller har svårt att ha kvar hästen. Anna är rädd att förlora hästen (konflikt). Hur ska detta lösas? En helg har hon fått löfte att tävla Diamant. Samma helg är det något annat som gör att hon tvingas välja vad hon ska göra.
4. Triangel. Berättelsen börjar med en konflikt och sedan blir det värre och värre innan allt löser sig. Äldre teaterpjäser är ibland konstuerade på det här sättet.
Metoder för struktur
En del tycker om att göra mindmaps, dvs skriva stödord och kanske rita bilder på ett papper för att bygga upp en historia. Andra föredrar ett rutnät där det står vad som ska hända i varje kapitel och vilka personer som är inblandade. En del skriver ett Synopsis som en sammanfattning av berättelsen och broderar ut berättelsen med utgångspunkt från det. Vilket sätt som passar en själv bäst får man själv avgöra.
Tack så jättemycket! Ska kolla närmare och se om jag kan göra en test :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Du kan alltid lägga in ditt manus eller kanske kontakta någon på www.bokdebutant.se om hjälp. Lycka till
jag skriver oxå en del! :D jag började skriva efter en dröm jag hade en natt^^ fördelen med mitt skrivsätt är att jag är en dagdrömmare, typ 24-7 xD jag hittar på massa scener, karaktärer och helt enkel hur de funkar. just go with the flow! :D
lycka till!!!