Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1232 ggr
parsley
0

Var börja?

Kim M Kimselius som skriver ungdomsböcker bloggar om sin skrivprocess. Hon skriver inte i kapitelordning som man kanske tror när man läser hennes böcker utan sorterar kapitlen när hon kommit en bit på väg. En nedskriven mening, som sparats, kan växa ut till ett helt kapitel. Inledningen kan skrivas sist om man vill.

http://1av3.se/profiles/blogs/skrivprocess-skriv-meningar?xg_source=shorten_twitter

Hur gör ni? I vilken ända börjar ni? Skriver ni kronologiskt eller de intressanta scenerna först?

Farwuq
0

Jo, precis så gör jag.

Jag samlar en massa meningar som sedan får svälla till kapitel (som till viss del kan kastas om), inledningen skriver man sist.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sehvrin
0

Jag skriver alltid kronologiskt. Detta gör att jag ofta fastnar, så jag ser det som en svaghet i mitt skrivande. Särskilt då jag längtar efter de intressanta scenerna och därför brukar hasta igenom transportsträckorna Skäms

Jag tror att nästa projekt jag ska börja på, då ska jag skriva mindre kronologiskt. Tror att mitt stora problem är att jag alltid skriver på papper, men om jag använder ett A4-block istället för A5 så ska jag nog våga skriva på ett nytt sätt Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Farwuq
0

Att skriva på papper är just som du beskriver en stor nackdel. Själv har jag skrivit på dator sedan mitten av 80-talet. Detta ger en väldigt mycket större frihet.

Man kan skriva ner idéer i förväg och så kan man ha olika färger på texten, beroende på hur utvecklad den är.

bea28
1

När jag var mindre skrev jag alltid inledningarna först. Det har lett till att jag har tiotals "noveller" som bara är just inledningar… Nu på senare år har jag arbetat mer "impulsivt"- alltså skrivit det som känts viktigt för stunden. I vilken ordning kapitlena eller scenerna ska komma kan ändra sig under arbetets gång. Att skriva kronologiskt stjälper mig mer än hjälper.

Jag håller för övrigt med #3, datorn ger verkligen stor frihet. Hade jag skrivit för hand hade jag inte kunnat skriva såpass flexibelt och snabbt som jag gör idag.

parsley
0

# 3 Att ha olika färg på texten beroende på hur utvecklat den är låter som en bra idé.

Farwuq
1

Ja, det är utmärkt. först när texen börjar kännas färdig blir den svart.

Glad