Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1407 ggr
parsley
0

Orwells skäl

Den engelske författaren George Orwell som bl a skrivit 1984 och Djurfarmen har hittat fyra olika orsaker eller drivkrafter till att man vill skriva. Vilka är dina?

Enligt George Orwell finns det fyra anledningar till att människor väljer att skriva böcker:

1. Ren egoism. En önskan om att framstå som smart, att bli omtalad och att få ner sin bakgrund och upplevelser på papper.
2. Estetisk entusiasm. En kärlek för kombinationen av ord kan få en mening att låta, rytmen i en bra historia, en önskan om att dela en upplevelse som man inte vill att någon ska missa.
3. Historiska impulser. En önskan om att se saker som de är och att finna fakta som visar på detta.
4. Politiskt syfte. Man vill försöka visa världen i en särskild riktning i och med sitt skrivande, man vill påverka med en åsikt.

Listan hittade jag hos

http://malinthewriter.wordpress.com/2011/10/30/skrivande-enligt-george-orwell/

parsley
0

2 och 4 är mina.

Sehvrin
0

Mest 2 helt klart, jag vill berätta historier för historiernas egna skull och för mina vänners skull. Fast även lite 4 ibland även om jag inte är så intresserad av att vara politisk, det liksom bara råkar hända så jag tror egentligen inte att jag kan ändra något.

Sedan misstänker jag att även 1 är en liten, liten drivkraft, för jag tycker om när andra tycker om mina texter. Fast jag tycker den är lite väl extremt beskriven, så det tar emot att erkänna att jag har det som drivkraft Tungan ute

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

vaanjja
0

Jag känner igen mig på 1 och 2. En lite egoist är jag ^^) Nej, jag skojar lite, jag vill inte "framstå som smart" men jag gillar att visa upp vad jag gjort när jag är nöjd! Det gör väl de flesta? :)

Farwuq
0

Jo, jag känner jag igen mig lite granna.

1. Ren egoism. En önskan om att framstå som smart, att bli omtalad och att få ner sin bakgrund och upplevelser på papper.

Jo det stämmer nog.

Flört

2. Estetisk entusiasm. En kärlek för kombinationen av ord kan få en mening att låta, rytmen i en bra historia, en önskan om att dela en upplevelse som man inte vill att någon ska missa.

Mja…

Obestämd

3. Historiska impulser. En önskan om att se saker som de är och att finna fakta som visar på detta.

Men…Jag skildrar flydda händelser precis som jag vill, med bara kanske en lite del saning.

Tungan ute

4. Politiskt syfte. Man vill försöka visa världen i en särskild riktning i och med sitt skrivande, man vill påverka med en åsikt.

Delvis.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland