Knausgårds metodik
En bokbloggare skriver om Knausgårds projekt "Min kamp"
http://dagensbok.com/2011/11/14/karl-ove-knausgard-min-kamp-3/
Knausgård ska skildra sitt liv i 6 band precis som Proust gjorde. Det som tog Proust 15 år att skriva ska Knausgård göra på 1,5 år.
Jag har inte läst Knausgård ännu, men han står på läslistan och del 1 har säkert kommit i pocket.
Enligt blogginlägget så struntar Knausgård i reglerna som lärs ut på alla skrivarkurser
- show, don´t tell
- redigera ner texten X antal procent, vanligtvis 10-30 %
Han lägger till istället för att dra ifrån och skriver hur huvudpersonen känner sig.
Vad tror ni ska man strunta i reglerna? Jag tror att en del författare kan göra det med eftersom de känner till reglerna. En författare som har ett poetiskt språk kan också använda känslor relativt "ogestaltat"
Ja, jag tror man kan strunta i reglerna, men det spelar ingen roll om man känner till reglerna eller inte (eller jo, eftersom man kan inte aktivt strunta i regler som man inte känner till
). Det viktiga är inte att ta hänsyn till vad reglerna säger, utan det viktiga är att ta hänsyn till hur man själv skriver. Känner man inte till det så kan det dock vara vettigt att följa de råd som finns och man tycker är vettiga.