Hjälp med styckeindelning!
**Hejsan, jag skulle vilja ha lite hjälp med styckeindelning. Ska allt det här som jag skrivit vara i ett stycke eller ska det vara i flera, och i sånna fall, vart ska det vara nytt stycke? Är jag helt ute ock cyklar med hur jag själv har delat in det?
Skulle vara otroligt tacksam för svar!
Tack på förhand!
**I en bok jag har läst, som heterSandor slash Ida, tar de upp två ungdomars förhållanden till sina föräldrar, och där kan man läsa om hur ungdomarna gör revolt mot föräldrarna och trotsa dem. I boken uttrycks det också att ungdomarna inte har ett så bra förhållande till sina föräldrar.
Ida, en tjej i boken, har inte ett bra förhållande med någon av hennes föräldrar. Hon bor ensam med sin mamma som är sjuk och sover nästan hela dagarna. Hennes mamma kan därför inte ta hand om henne och hon får sköta sig själv.Idas pappa bor i USA med sin nya familj och de har inte så bra kontakt längre.
Sandor, en pojke i boken, bor tillsammans med sina bägge föräldrar. Han upplever att hans pappa inte bryr sig om honom och att hans mamma bara bryr sig om hur det går för sandor i hans dans.
Om man jämför personernas förhållanden i boken till sina föräldrar, så ser de inte helt likadana ut, även om de båda i slutändan inte står sina föräldrar så nära. Skulle någon tillexempel spendera en dag med Sandor och hans föräldrar skulle de nog tycka att de var som de flesta är, en glad och lycklig familj. Skulle någon spendera en dag med ida och hennes mamma skulle nog personen få en lite annan bild, då idas mamma inte verkar ha så bra koll på saker och ting. Hon vet inte hur mycket pengar de har, intevilka räkningar som är betalda, om det finns någon mat i huset och om ida har ätit eller över huvud taget varit hemma under dagen. På ytan verkar allstå sandors föräldrar ha en väldigt bra relation till sin son, medans idas mamma inte verkar ha en så bra relation till sin dotter. Men i slutändan har ingen av undomarna någon bra relation till sina föräldrar.
sannaisaksen.blogg.se

Styckeindelningen ser helt OK ut tycker jag. Det finns lite småfel eller slarvfel. Se om du kan hitta dem, innan du lämnar in arbetet till din lärare.
Tips! Vill du imponera på din lärare, byt ut ordet bra mot någon synonym. Försök hitta något annat ord som betyder samma sak.
#1 okej, tack! :) Jag misstänkte att det fanns några stavfel, då jag skrev det där ganska snabbt och slarvigt ;)
sannaisaksen.blogg.se