Reportage - Hjälp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hallojsan!
Har inte full koll på hur många här inne som är intresserade av journalistik, men ni som kan får gärna hjälpa till. :P
Jag har fått i uppgift i svenskan att göra ett studiebesök (ska även göra en intervju om yrket), och därefter ska jag skriva ett reportage om studiebesöket, intervjun & yrket. Jag har verkligen noll koll på hur man gör ett reportage, eller inte riktigt, men hur det är uppbyggt och när man ska skriva vad. Alltså, jag vet att man har överskrift, ingress & brödtext (hoppas det heter brödtext nu…[som sagt noll koll]).
Urk, håller på att grubbla ihjäl mig på detta just nu för jag fattar inte hur jag ska börja och när jag ska skriva vad o.s.v.
Någon snäll människa som kan ge lite tips och berätta hur man gör ett reportage..?
//:Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Länkar som du kanske kan ha nytta av
http://hem.passagen.se/basarbo/nyckelbegrepp_vad_galler_att_skr.htm
I boken den matnyttiga boken "Handbok för unga skrivare av Sigbritt Ernald finns bl a den här informationen:
Arbetsgång
1. Idé - vad ska du skriva om
2. Förberedelser samla fakta, läs på, skaffa dig en uppfattning om ämnet eller en suddig bild av det, läs böcker eller tidningsartiklar, fråga personer som du tror har något att berätta om ämnet
3. Besök platsen. Låt besöket ta tid. Gör en lista med minst 5 saker för varje sinne. Om du t ex besöker ett stall kan listan se ut så här när det gäller lukt:
Lukt gödsel-ammoniak, melass, nytt hö, parfym från en av skötarna (? här i ett stall, lite oväntat), kaffe i ett läktarhörn ( en mamma till ett barn som rider har med sig termos), stickig lukt (salva?) från en hästhov
4. Anteckna repliker. Vad säger folk till varandra. Till ett reportage hör intervjuer, prata med ett antal olika människor. Om man är artig och trevlig så brukar det gå bra. Försök använda sk öppna frågor, dvs frågor som inte besvaras med ja eller nej. Det är bättre att fråga "vad gör du att trivs på ditt arbete"? än att fråga "trivs du"?. Den första frågan kan leda till följdfrågor och samtal där båda är delaktiga, den andra gör det inte.
5. När man är tillbaka med massvis av anteckningar kan allt verka viktigt. Ingen läsare vill dock veta precis allt. Fokusera på det som är viktigt.
6. Ett reportage är en berättelse som ska ge läsaren insikt "så är det"
Disposition
Reportage är sedda berättelser och kan disponeras som noveller. Finns det någon form av konflikt du kan använda dig av? En novell består av en börja, presentation, upptrappning och upplösning av konflikten och avtoning.
Texten i ett reportage behöver inte disponeras som en berättelse. Ett reportage kan vara en sammanställning av fakta, t ex hur en viss politisk fråga hanteras.
Att göra reportage är att få syn på världen och upptäcka mönster i verkligheten och skaffa sig kunskap.

Hur långt har TS kommit i sitt arbete. Sitter du med material som du inte riktigt vet hur du ska hantera så prova att flödesskriva det. Skriv ner precis allt du kommer på i ämnet, väsentligt och oväsentligt blandat. Jag tycker det är lättast att flödesskriva för hand. Känns det lättare för dig att använda dator så gör det.
Jag brukar skriva ett första utkast för hand och sedan skriva rent det på datorn. När jag skriver rent brukar också mönster och vad som är viktigt i texten framträda.
Ett tips kan vara att skriva ingressen sist, när du skrivit brödtexten. Då vet du vad som är viktigast i texten och vad som kan tänkas fånga läsarens intresse.
Åhh, super tack Parsley! Nu fick jag plötsligt lite idéer på vad jag kan skriva. :D
Jag har inte börjat på mitt arbete, men har en massa material i skallen som jagförst vill få klart i huvudet innan jag skriver ner något. Men börjar få en bra början i skallen så jag får nog leta reda på ett papper & en penna snart. ;)
Än en gång, tack! :D
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Tycker du det är svårt att flödesskriva så kan du testa att göra en mindmap istället för att samla tankarna och få Struktur i det du ska skriva.
Ska du t ex skriva om yrket ridlärare så skriver du ridlärare i mitten av ett papper. Sedan skriver du sådant du associerar med ridlärare runt detta ord, t ex stall, hästar, barn, ridhus. Kring dessa ord kan du sedan associera vidare. Vad tänker du på när du hör ordet stall.
Wikpedia om mindmap. En mindmap behöver inte vara så avancerad som Wikipedia föreslår, tycker jag. Gillar man att arbeta och tänka i färger och symboler så kan mindmappen vara användbar.