Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1712 ggr
Gaudium
0

Sandor slash Ida

Hejsan, jag skriver ett utkast till en "resonerande text" om boken Sandor slash Ida, som jag läser i skolan.
Jag ska skriva om grupptryck, och när jag skulle ta upp Sandors och Idas förhållanden till grupptryck körde jag fast. Så undrar jag om någon av er har läst boken och om ni vill dela med er av eran uppfattning när det gäller Sandors och Idas förhållanden till grupptryck.

Tack på förhand! :)

sannaisaksen.blogg.se

parsley
1

Jag har tyvärr inte läst boken. Är det inte så att den ena personen är ganska udda och utanför och den andra populär?

En populär "inne"person är förmodligen rädd att bli utanför och känner ett tryck på att alltid vara lyckad. Det finns en rädsla att bli utanför att inte få vara med och att andra ska ta över och bli mer populära. Hur ser "konflikterna" ut hos henne? Vill hon ha killar, massa kompisar, modekläder, smink, prylar? Jämför hon sig med andra? Rangordnar hon andra? Hur känns det för henne att göra det?

Han är ju utanför, udda och lever inte upp till "grupptrycket" om hur man "ska vara". Hur påverkar det honom? Befinner man sig utanför "gruppen" så kan man som tonåring vara väldigt utsatt. Andra accepterar en inte för det man är. Hur känns det?

Hoppas du har någon nytta av mitt resonemang.

Gaudium
1

#1 Tack så mycket :)

sannaisaksen.blogg.se