Om läsande och skrivande
Elisabeth Norin har skrivit ett gästblogginlägg hos Christian Johansson
http://www.christian-johansson.com/?p=2626#.Tp525c4ZBeA.facebook
Hennes gästblogginlägg handlar bl a om att läsande och skrivande är två sidor av samma mynt. Den som skriver bör också läsa mycket.
Elisabeth Norin har bl a skrivit Tre enkla regler finns inte - en romanskola, en bok som jag fö rekomenderar. Den kostar ca 200 kr och finns hos internetbokhandlarna. Har du inte råd att köpa dem så be ditt bibliotek köpa in den. Elisabeth jobbar som skrivkurslärare, så hon vet vad hon pratar om när det gäller att skriva och att förklara skrivandets hantverk.
Vad tycker ni? Behöver man läsa om man ska skriva? Är det någon skillnad om man ska skriva skönlitterärt eller mer praktiska faktatexter? När jag gick på gymnasiet så träffade jag ett antal killar som "skulle bli författare" när de blev vuxna. Ingen av de här killarna var särskilt road av att läsa. Jag tror att det var drömmen om ett fritt och ansvarslöst liv med "arbetsfria" inkomster som hägrade mest. :)
Jag tror att för att skriva en bok behöver man inte läsa, men för att vara författare (som yrke tänker jag då) så behöver man absolut läsa massor. Teoretiskt skulle man kunna lära sig exempelvis berättarperspektiv eller hur man bygger en dramatisk kurva på en kurs och sedan använda sig av verktygen utan att öppna en bok, men för att göra det bra måste man lära sig att förhålla sig till texter och utveckla sin språkkänsla och förstå Struktur och … ja, att läsa är liksom biljetten till allt det där och mycket mer.
Och varför skulle man vilja skriva en bok om man inte är intresserad av böcker? Det är ändå ett helsikes jobb att få till en bok, är det kändisskap man är ute efter kan man väl vara med på Big Brother istället, då behöver man bara hångla lite med fel person, hur jobbigt kan det vara …