En lite mer ovanlig dikt
Hej !
Har varit registrerad länge på iFokus och snubblade nu över till skrivlust, jag själv har skrivit Dikter lite sporadiskt fram och tillbaka under ett par år och tänkte att nu var det dags att någon utav mina Dikter fick se dagens ljus :)
Ni får gärna ge mig feedback, tips och råd då jag är novis inom skrivandet enligt mig själv. Mina Dikter är lite mer, mörka kanske man kan beskriva dom och jag har inga förväntningar hur ni kommer att reagera då det inte hör till den vanligaste typen av Dikter.
Har ni frågor så får ni gärna fråga så svarar jag, och ge gärna tips och råd. Vad hade jag kunnat göra bättre, varför osv osv.
I gryningen blev jag född och avlad till denna värld
av två av de sjukaste personerna i vår värld.
För mig är det ett under, att inte ett monster ur er kom ut
när jag själv blev född av ondskan, reste jag mig tillslut.
Allt jag gjorde var fel, ni våldförde er på min själ,
för er var jag inget annat än en träl. Som en best i
bojor satt jag fast, likt ett monster av värsta sort,
med piskan i ryggen skulle jag sona mina brott.
Ni spottar och ni fräser, slänger fula ord ur mun
ni är mycket bättre, det är jag som är dum
folk ser er som trevliga, alltid glada och snälla
men ni är satan i gestalt av människa

Intressant tema i dikten, mörk, som du själv säger, lite gammaldags eller fantasyaktig. Väl rimmad och bra rytm.
Om du vill jobba vidare med dikten så slutar de två första raderna i första versen med samma ord värld. Det är inte nödvändigt men fundera på om du vill göra någon ändring.
Behöver du något rimlexikon så finns det ett omfattande på Birthday.se
Välkommen till sajten och lägg gärna upp fler Dikter eller texter du skrivit.
#1 Tack för ditt svar. Aa jag vet själv inte riktigt i vilken genre jag ska lägga mina Dikter, dom är ofta lite mörkare och allt som jag skriver om är saker tagna från mitt liv kan man säga.
Rimlexikon känner jag inte att är nödvändigt direkt, och att de två första raderna i versen slutade med värld är något jag inte tänkt på så det ska jag kolla över :)
Här är en till dikt, lite längre än den förra, fortsätter med mellanrum att lägga upp Dikter här så jag kan få lika bra respons och tips som jag hitills fått :) Så fortsätt att ge tips och råd på vad jag kan göra bättre, eller förändra. Som sagt, fritt fram att ställa frågor också om det är något ni funderar över.
När jag kollar på korten som finns kvar
så är minnena av dig allt som jag har.
Jag är inte en person som är full av tro,
men jag hoppas att du väntar på regnbågsbron.
Jag vet att vi kommer att ses igen,
ja, allt kommer att vara bra,
men det är så mycket som jag ville säga,
innan du gav dig av.
Du lämnade mig och mina bröder för fort,
allt som nu finns kvar är endast ett par kort,
familjen är för alltid splittrad och
jag tror inte att det här går att laga.
En av mina bröder tar droger
och kämpar för att vara ren,
min andra bror pratar inte med mig
nå mer.
Pappa och jag har förlorat kontakten,
sedan hans sjukdom helt tagit över makten.
Jag och min syster har åter fått kontakt,
vi bygger upp en ny relation,
en relation, som syster och som bror.
Min riktiga mamma kom tillbaka
men hon försvan lika fort,
varken hon eller pappa finns med
på ett enda kort.
Jag är fortfarande tillsammans med Johanna
som jag alltid var, och nu har vi gift oss
och skaffat två barn.
Farfar lever och mår bra
han är dock av ålder trött,
och vår relation är inte vad den var
nu då inte du finns kvar.

# 2 Ang din första dikt. Jag hade tanken på att den kunde skildra något självupplevt eller syfta på ett barn som växer upp med föräldrar som t ex missbrukar eller misshandlar det.
Den andra texten är också mörk, tung och självutlämnande. Den berättar mycket. Om du vill kan du försöka arbeta vidare med texten och fundera på rim odyl eller testa att släppa din friare och experimentera med den språkrytm som närmar sig fri poesi. Men bara om du vill förstås. Det är din text, dina känslor och dina upplevelser.
Aa helt rätt om min första dikt, missbruk och våld skulle jag väl säga att fanns med, så mycket jag skriver om är självupplevt och målet för mig är att förmedla en känsla eller en tanke, främst för mig själv men även ett plus om andra känner av det jag vill förmedla.
Den andra texten är som ett första utkast så kommer arbeta vidare på den vid tillfälle. Fri poesi i all ära, men jag föredrar faktiskt bunden poesi då jag tycker det är roligare att läsa/skriva och då det ger mig en viss utmaning i skrivandet :)
Tar åt mig alla tips, och tack för dina råd :)
Fastnade verkligen för den första!
#5 Vad kul att du gillade dikten :)
Här kommer ytterligare två Dikter, likadant här, kom gärna med tips,råd och konstruktiv kritik :)
En passagerare i mörkret, uti skuggorna gömmer han sig
och när du minst anar så kommer han efter dig.
Han har inga känslor, nej han saknar empati.
Den största glädjen han kan få, är att ta ditt liv.
Han är ingen normal man, han har funnits i tusentals år
en ulv i fårakläder bland oss går.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag sätter upp en fasad, jag säger att allt är bra.
Men efter allt som hänt så trånar jag efter hämnd.
Jag är ilsken, bitter och sur, jag vill att ni ska veta
hur det känns att bli behandlad som ett djur.
I mörkret har jag suttit och onda planer plitat ner.
Använt mig utav trolldom, för att bli av med er.

Bra, de också.
När jag läser #6 tänker jag direkt på Jeff Lindsays bok Darkly dreaming Dexter. Det är likt hur han presenterar att Dexter ser sig själv, helt fantastisk!
#7 Okej :)
#8 Okej, har sett serien, dock inte läst böckerna men det är väl ett intressant perspektiv det också :) Dikten som du tycker påminner om Jeff Lindsays bok Darkly dreaming är en dikt som jag försökt beskriva ondskan kan man säga, min egen tolkning.
Ja, jag påstod inte att det var ett plagiat! Hoppas du inte tog det så. Jag tyckte det bara var liknande, fast ack så annorlunda, riktigt bra! 
Nej tog det absolut inte så, bara ett märkligt sammanträffande tyckte jag :)
Lägger upp någon mer dikt senare ikväll skulle jag tro, då jag inte sitter på min dator nu. Men som sagt, feedback uppskattas och konstruktiv kritik :)
Hej !
Dröjde ett par dagar, men precis som jag lovat så lägger jag nu upp två nya Dikter, kom gärna med konstruktiv kritik eller feedback :)
Du uppskattar ingen annan än dig själv, inför allt så måste du hävda dig.
Ditt begär är överdrivet, allt andra gör tar du alltid förgivet.
Dina barn ska uppfylla dina drömmar,allt annat är fel.
Du är avundsjuk för att jag inte av dina drömmar tog del.
Du är lat där du sitter och frossar.
Fylld med vrede ska du hämnas och mig krossa.
När det kommer till att tvätta och städa så har du alltid varit lat.
Det är tjänster du fått av din mamma, som inte längre finns kvar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har rest mig upp ur askan, med en bränd och sargad kropp.
Kröp runt i stoftet, innan jag kunde resa mig upp.
Jag skådade land och rike runt, inget liv fanns mer att se.
Det som en gång var hade nu brunnit ner.
Ett frö blev planterat i godhetens namn, ur fröet
växte vår tids värld och rikedom fram