Skrivkursreflektion
Jag har börjat på skrivkurs! Får två år sedan gick jag en på distans med telefonmöten, men nu går jag en IRL. Det var lite nervöst att gå dit. Vi skulle presentera oss och göra ett gott intryck på varandra osv. Sen skulle vi skriva, korta snabba Skrivövningar.
När vi skrivit skulle vi läsa upp det vi skrivit. Jag lyckades inte särskilt bra, kan jag säga. Att skriva fritt ett par minuter om ett utvalt ord, innebär för mig att skriva fritt och hitta på vad som helt som har med ordet att göra, inkl nu har jag kört fast, nu har jag kört fast, hjälp jag har kört fast och vet inte vad jag ska skriva. En del av kursdeltagarna skrev små berättelser på ett par minuter och lyckades väl med Gestaltning osv, andra var mer strikta och höll sig till sina visdomsord. Det var nog bara jag som "flummat" till det och skrivit totalt obegripliga saker.
När jag funderade vidare på vad vi gjort det här första kurstillfället, så insåg jag att om jag "uppfört mig" och tänkt mig för så skulle jag skrivit en haiku, dvs en kort dikt på tre rader, läst den och förhoppningsvis fått beröm. Nu rörde jag till det för mig, men genom att skriva så fritt som jag gjorde, så hittade jag en historia, som jag inte skulle hittat om jag varit strikt och skrivit en haiku. Jag lyckades inte prestera något där, men jag har en historia med mig.
hmmm, det ständiga dilemmat om att välja de säkra korten eller utvecklas …
Det är därför jag tycker så mycket om processkrivande, man får spotta ur sig skit i början, ingen dömer en och minst av allt man själv. Jag hatar när jag känner mig så osäker att jag måste börja censurera mig, så jag tycker du valde helt rätt!
Hoppas det blir en rolig kurs!

Jag deltog i ett monterprogram anordnat av ett studieförbund på bokmässan, "Testa en skrivkurs". Deltagarna fick testa ett par Skrivövningar under 30 minuters tid, bl a ren flödesskrivning och haiku-skrivning på bestämt tema. Där kände jag att både haikutexterna och flödesskrivningen skulle kunna leda till något mer om eller när jag tar tag i de idéer som kommit där ifrån.
Kreativitet är spännande!
Åå, jag gick skrivarkurs under ett år, det är så härligt! Saknar det. Hoppas komma in på en jag sökt nu.
Vi läste allt vi skrivit för varann, vi gav respons också.
Minns en speciell upplevelse, som jag aldrig kommer glömma. Flyger på moln när jag tänker på det. 
Jag fick så fantastisk respons, så jag kunde knappt tacka, jag var så paff.
Skrivarkurser är riktigt givande och bra.