yWriter - Ett program för att skriva böcker
Jag vill bara tipsa om ett program som jag hittade nyligen, nämligen yWriter.
Det är ett open source-program och gratis (och lagligt) att ladda ner.
Vad har programmet som gör det så bra?
Jo, man kan dela upp sin berättelse i kapitel och kapitlerna i scener. Dessutom kan man ge varje Karaktär, plats och föremål ett "informations kort" och man kan kolla sin storyboard och massa andra saker.
Det är lätt att lära sig och lätt att använda (Jag installerade det igår och känner att jag nu har god koll på hur det funkar)
vad kul det låter! jag måste testa genast! *laddar ner*
ååh! vad skojigt det var! :) bra tips! :D blir ju lättare att hålla ordning på allt liksom!
Nice, ska testa! Just nu har jag Writer's Café, men jag förstår mig inte riktigt på det, och vill man fortsätta använda kostar det en del 
bra när jag hittade vart man ändrade språk x) fast det var med som en dålig översättning, men det underlättade för hjärnan ;P
Jättebra tips! (Ni som tycker att det är bra, glömt inte att trycka på "Bra inlägg" :)
Bryter den in manuset i kapitel och allt av sig själv?
#6 Nja… Om man har ett dokument där kapitlerna är uppdelade med kapitel-rubriker och scener separerade med '***' så verkar det funka att importera ett pågående arbete till ett nytt projekt som är uppdelat i kapitel osv. Dokumentet måste vara i RTF- eller TEX-format, men det brukar ju inte vara svårt att fixa.
Här kan man läsa mer: https://sites.google.com/site/ywritersj/faq/importing-a-work-in-progress
Hum, vill ju dela upp mina kapitel själv. Det är nog inget för mig.
#8 Alltså, den gör det inte helt automagiskt om jag fattat det rätt
Man måste ge den kommandon (i det här fallet en kapitelrubrik eller '***'). När jag förde över en av mina existerande historier så använde jag inte importen, utan kopierade över texten.
Jag bifogar en pdf med hur det ser ut när man exporterar till rtf-format. Jag antar att programmet vill att det ska se ut på ett liknande sätt när den ska importera nåt för att den ska dela upp i kapitel och scener.
Edit: Jag bytte fil. Den första var nog från när jag testade att kompilera LaTeX-formatet som man också kunde exportera till.
Tror ändå inte det är något för mig. Vill styra mina texter själv till 100%.
#10 Ja, alla program passar ju inte alla, så det är tur att det finns många att välja på 
Vill man styra layouten helt och hållet själv så rekommenderar jag att man arbetar i LaTeX (som är en typ av format och inte ett program). Det tar visserligen lite tid att lära sig hur man "programmerar" sin text rätt, men i gengäld så gör den inga konstigheter med den (om man inte själv gjort nåt fel
). Fast jag skulle tro att LaTeX passar bäst till vetenskapliga rapporter och faktatexter och inte skönlitteratur.
Ska testa det!! =)
Jag tyckte det var ett jättebra program, än så länge. Importen fungerade bra, sålänge jag inte behöll kapitlen som headings utan gjorde om dem till normal text förstod programmet uppdelningen.
Jag kan för övrigt tipsa om Writers Café för förarbete till skrivandet, det har en massa bra funkioner. De två tillsammans är verkligen super.