Umeå 2014
Umeås stora novelltävling har deadline 30 september. Novellen får innehålla 30.000 tecken. Jag har tipsat om den förut, men passar på att puffa den lite.
http://umea2014.se/vagendit/umeanovellpris.4.5b0fc44e112e702ab89800010630.html

Jag har skrivit en text som skulle kunna passa, något som jag inte trodde jag skulle göra. Den är just nu 36.000 tecken lång och får vara max 30.000. Är det ett gott eller dåligt tecken att behöva Redigera ner en text såpass mycket? Ska man helt enkelt strunta i Umeå och ge sin text en puss och tacka för den tid som varit?
Kul att du tipsade om tävlingen, det fick mig att skriva ihop en novell. Jag ska göra sista justeringarna på den och sedan går den iväg på posten.
6000 tecken kan ju vara ganska mastigt att få bort, men det kan ju gå också. Det är väl kanske i princip en hel scen som måste bort, att bara plocka ord och meningar här och där blir nog inge vidare. Hur har det gått? Bestämde du dig för att försöka få med den?

Jag har kysst den farväl och skickat in den, utan några slags förhoppningar. Någon tävlingsnovell är det inte, utan mest en text som kändes viktig för mig att skriva.
Det som jag gjorde när jag redigerade var att stryka en del information som inte kändes så viktig för handlingen. Textens huvudperson är textilkonstnär och huvudpersonens resonemangen kring kommande textilprojekt tänkta för för någon utställning på Liljevalchs strök jag bort, eftersom de inte kändes så relevanta för handlingen. Vidare komprimerade jag en sekvens i texten där huvudpersonen hämnas på sin förmodat otrogne pojkvän genom att vandalisera dennes gitarr. För mig så fungerar det att göra "sammanfattningar".
Det kändes tungt att Redigera texten. Den var så flödesskriven utan speciella tankar att bli något från början och byggde på mycket på känslor, men nu har jag kysst den farväl.
Något som är märkligt i sammanhanget är att "Liljevalchs-projekten" som jag redigerade bort skulle jag som privatperson och textilintresserad kunna realisera, eftersom Liljevalchs ska anordna en utställning med anledning av att hemslöjden fyller 100 år nästa år.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hörde om den igår och vill vara med! Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva…

#4 Tävlingen återkommer nästa år också, så är det omöjligt för dig att vara med i år så finns det fler chanser.
#5 Ja, kommer jag inte på något nu får jag satsa på det
Det finns väl ingen åldersgräns?
#3 Om den kändes viktig för dig att skriva kan jag tänka mig att du skrev den med väldigt mycket känsla och därför kanske den funkar bra som tävlingsnovell även om du inte tänker det.
Det låter ju som att det kan ha funkat bra att korta ner den ändå. Hoppas att det kändes rätt för dig fortfarande, att det fortfarande är samma berättelse och att det inte ha blivit stympad.
Lustigt det där med Liljevalchs-projektet. Kanske något som du skulle ta tag i då :)
Jag önskar dig lycka till med din novell! Min novell, som jag skrev ihop den här helgen för just den här tävlingen, åkte i brevlådan i morse.

# 6 Det är ingen åldergräns. Umeå ska vara Europas kulturhuvudstad 2014. Novelltävlingen anordnas med anledning av detta, så den kommer att finnas kvar några år till.
Tidningen ICA-kuriren har haft en novelltävling de 2 eller 3 senaste åren som de berättar om i tidningen och på sin hemsida i början av varje sommar.
Kolla gärna här på sajten under rubriken skrivartävlingar. Jag lägger in dem jag hör talas om.
# 7 Tack för lyckönskningarna. Kill your darlings finns det ju något som heter. En text vinner ofta på att redigeras och kortas ner, även om det känns motigt att göra det. Lycka till själv!
#8 Tack för svaret och tipsen
Lycka till, ni som är med! 
#8 Ja, det har du ju rätt i. Det är oftast bara man själv som tycker att all den där texten är viktig :)
Tack så mycket lyckönskningarna!