Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1230 ggr
vaanjja
0

Skrivsugen - vad skriva?

Hej!

Jag är jätteskrivsugen och vill börja på en bok. Jag har haft många idéer, börjat på dem men aldrig slutfört dem då det gått långt tid emellan att jag hunnit skirva och då "växt ifrån" böckerna. Jag har slutfört två böcker i mitt liv, dock var det när jag var tolv och tretton.. :)

Nu är jag taggad men vet inte vad jag ska skriva. Eftersom jag är 15 år har jag inte mycket livserfarenhet och då passar det inte att börja på någon deckare som ni förstår… ;) man måste ju ha koll på det man skriver om.

Men har ni tips? Jag har sett den här "snöflingemetoden" och tycker att den verkar helt okey. Men jag måste ju komma på vad jag ska skriva om.

Ska det bli en fantasybok? Ungdomsroman? Självbiografi? Vad skulle ni välja att skriva, vad skriver ni just nu? Borde jag börja med en liten novell istället? Hur brukar ni göra när ni vill påbörja nåt nytt?

Tack för svar och kramar! :)

[Alexis78]
0

Vad är snöflingemetoden?

vaanjja
0

#1 det är en metod för att skriva en roman, http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

DjurTjejerna
0

Jag har skrivit en del böker men hur kan man trycka ut dem?

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Neonova
0

Jag brukar skriva om sånt som jag själv gärna läser. Spänning/skräck och fantasy är något jag läser mycket av så mina historier drar gärna åt det hållet. När jag var yngre hängde jag i stallet mycket och då blev det en del hästnoveller.

Jag tycker skrivandet flyter på bäst när jag skriver om sånt som jag kan relatera till. Din ålder ska inte underskattas. Du vet ju massor om hur det är att vara tonåring tex så att skriva en ungdomsroman skulle säkert fungera jättebra för dig.

Lycka till med skrivandet och uppdatera gärna när du kommer på något att skriva om, jag tycker det är intressant att höra vad andra har för projekt.

vaanjja
0

# 3 när du är nöjd med böckerna, har korrekturläst och fått dem precis så bra som det bara går kan du ju skicka dem till Förlag, dock är det inget jag vet så mycket om så jag ska inte uttala mig om det. det finns även sajter som trycker böcker åt en, men det är svindyrt och inget jag rekommenderar.

#4  Tack för tipsen, känner mig redan taggad och inspirerad! Ja, jag kommer nog uppdatera när jag kommer igång. Det här ska bli kul! :)

DjurTjejerna
0

#5 aa tack.

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Varga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, spännande med att påbörja nya böcker! :) Hur går det för dig, har du kommit på någon idé eller så ännu? Som #4 skriver är det bra att utgå från genre man själv gillar, sedan brukar jag hämta inspiration i naturen, händelser i mitt eget liv och låttexter. Lycka till! :D

Emmyjane
0

Ingen som skriver noveller och skickar in till tidningar, Land eller eckoblaskor, tant tidningar?