Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1031 ggr
chey18
1

BERÄTTELSETIPS

ska skriva en berättelse på högst 7 stk A-4. jag vill ha med många miljö och person beskrivningar men har verkligen svårt att komma på en handling. hade varit snällt om ngn kunde hjälpa mig med grunden bara så kan jag fortsätta själv sen. TACK ! :D

Sehvrin
1

Vad för typ av genre vill du skriva i?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

parsley
0

Kanske kan du ha nytta av snöflingemetoden?

http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

De här metoden kanske du kan ändra så den passar de figurer du redan hittat på, om du inte vill använda den som den är

http://www.forfattartips.se/kom-igang-att-skriva-novell.

http://www.makete.se/makete-metoden

sidan kan kännas lite rörig tycker jag.

Försök hitta en "hjälte" i din historia. Den här hjälten ska vilja något och försöka uppnå ett mål. På väg mot målet ska hjälten stöta på hinder och problem och lösa dessa.

Anna spelar i ett fotbollslag. De ska åka på en cup och vara borta flera dagar. Anna vill gärna följa med men är orolig för xxx (hitta på något), som gör att hon helst inte vill vara borta. Det finns en konflikt som måste lösas. På väg till cupen går en av bilarna ungdomarna åker i sönder, dvs ett problem som måste lösas. De ska övernatta i en förläggning i en gymnastiksal. Hur känns det? Anna blir kär i Peter (hitta på vem Peter är), men Peter verkar mest bry sig om populära Sara. Hur går fotbollsmatcherna osv.

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja jag tänker liknande som #2. Kom fram till en huvudperson. Sätt henne/han i ett scenario (fantasypub/gymnasieskola/idrottstävling/vilda western bar) vad du nu kan komma på.

Försök utveckla detta. Hur reagerar huvudpersonen? Hur reagerar omgivningen? Osv osv. Där har du något att bygga på. Är det något övernatirligt/naturligt hon/han måste bekämpa?

Tänk på böcker eller filmer, är det en scen i någon av dem du gärna vill skriva om/att de ska hända på ett annat sätt. Försök då göra den scenen din egen och låt din huvudperson komma in och ändra utfallet.

Lite tips bara hur jag brukar bekämpa den där känslan av att inte ha något att skriva om.

En helt annan och svårare fråga är: drömmer du mycket? Om du haft en dröm nyligen som var extra tydlig, testa att sätta in din huvudperson i den. Fungerar det? Kan du bygga en historia efter den?

Inspiration kommer från dig, frågan är bara hur du ska hitta den tänker jag Flört Och vi alla har samma möjlighet, det är bara att vissa erkänner mer tokighet än andra, och har lättare att acceptera det som inspiration… Skrattande

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 fint tips!

Fast jag tänker… ibland utvecklas mina karaktärer till nåt jag inte tänkt… I min roman blev jag ibland "sur" på mina karaktärer för de gjorde saker jag inte hade tänkt. Om man bara lyckas få sådana karaktärer kan allt möjligt hända, så det viktiga för mig har alltid varit att ge dem ett liv och sedan en situation.

Lite OT kanske, men å andra sidan kan det ge lite tips hur karaktärerna verkligen kan boosta historien om de är verkliga nog. Kanske brett en vän/fiende/hjältinna i författarens värld.

Kanske… tänk en situation TS varit i… Skulle hjältinnan/hjälten gjort samma sak? Det kan alltid vara kul att lära känna sina karaktärer på det sättet och sedan skriva vidare på situationen etc. Litet tips, jag själv använder mig väldigt mycket av det Glad

anetteomelett
0

Det lättaste är att skriva om något du själv varit med om, i alla fall utgå från det så kan du sväva ut i det blå och hitta på också om du vill.

Lycka till!