Skrivarproblem - kan inte fortsätta.
Jag har alltid älskat att skriva, böcker såväl som låtar. Då jag gick i 1:an började jag skriva små sagor som lärarna blev så förstummade över att de tillkallade min mor till möte för att visa upp mina verk.
Så fortsatte det under flera år, jag älskar att skriva.
Tyvärr så har jag de senaste 4-5 åren haft svårt för att skriva.
Mitt problem är att jag får tusentals idéer, skriver ner mind maps och liknande och börjat lite smått med att skriva. Sedan bestämmer jag mig för att jag ska fortsätta lite senare/en annan dag, och så händer det aldrig något mer.
Sedan börjar allt om ifrån början igen.
Finns det någon som känner igen sig i detta? Hur kan man sluta upp med att endast påbörja och aldrig avsluta, och faktiskt börja skriva?
Hur brukar ni bygga upp era historier och karaktärer innan ni sätter igång med själva boken/novellen?
Alla tips och råd mottages varmt, då jag blir frustrerad av att aldrig kunna sätta fart. Jag har så mycket idéer som jag vill ge utlopp för.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fundera på vad det är som gör att du "tappar tråden" i ett projekt och det blir liggande.
Har du någon uppfattning om varför det händer? Är det tråkigt att ta tag i något som ligger. Känns mer stimulerande att börja med något nytt? Behöver du ens avsluta projekt eller räcker det för dig att ha en liten kreativ "lekstund" för dig själv?
Känner du någon slags tveksamhet över projektet efter ett tag och tycker att just det projeket är fånigt och meningslöst (eller vad du nu tänker för negativa saker om det).
Behöver du skapa någon slags rutiner för att skriva? T ex 30 min varje morgon skriver jag på det här projektet och gör absolut inget annat.
Bengt Renander har skrivit en del böcker om kreativitet och kreativitetens livscykel. Hans böcker handlar inte bara om konstnärligt skapande, utan även kreativitet i företag och organisationer i samband med t ex marknadsföring och produktutveckling.
Kreativietscoachen Julia Cameron har skrivit flera böcker om kreativitet. Hon rekomenderar bl a flödesskrivning och det hon kallar morgonsidor, dvs att man skriver 3 sidor vilket tar 20-40 minuter så fort man vaknar på morgonen och 1 sida innan man somnar på kvällen. Flödesskrivning kan även användas för att få fart på ett större skrivprojekt, skriver man utan hämningar och funderingar på om det är bra eller inte så händer det något.
Är mindmaps odyl rätt teknik för dig att skriva och komma på idéer? En del jobbar bättre om de har ett ganska strikt synops att följa. Andra vill skriva lösa scener och sedan foga samman dessa.
#1 Jag vet faktiskt inte vad det är. Det är inte endast då jag vill skriva, utan även i skolarbeten, teckningar, då jag ska sy något eller vad som helst. Även då det gäller t.ex accounts på internet samt hotmails - startar ett nytt, och sedan ett nytt, och sedan ett nytt, osv.
Det skulle kunna vara på grund av den lilla kritikern inom mig, eller så är det kanske för att jag har något som säger åt mig att helt enkelt göra nytt. Vet faktiskt inte.
Jag kan bli väldigt hetsig då jag väl kommer på en idé, egentligen skulle jag nog behöva sitta ner och tänka igenom arbetet grundligt innan jag börjar skriva. Men jag har ingen ro i kroppen.
Har hört talas om vissa böcker som är skrivna för att hjälpa en med sitt skrivande och så, men har inte kommit mig för att köpa/låna. Är de mycket hjälpsamma?
Rutiner skulle nog inte kunna hjälpa mig och mitt skrivande. Jag har försökt ge hela mitt liv olika rutiner som jag aldrig håller. Att försöka går ju.. men ja.
Hela min hjärna är verkligen ett mysterium.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?