Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 910 ggr
bea28
0

Sommarsudd

Nu lider sommaren mot sitt slut och hösten tar snart vid. Innan det händer skulle det dock vara roligt att dra igång en liten lek; ett sommarsudd.

Leken går ut på att lekledaren (alltså jag) börjar med att skriva en inledning som början på en historia. Sedan är det upp till er medlemmar att fortsätta på historien med max fem meningar i taget.

Regler:

1. Man får ej skriva två inlägg efter varandra.

2. Det är tillåtet att vara galen och fullkomligt ologisk om man vill det. Alla nya vändningar i historien är välkomna!

3. Tidsgränsen för leken är 31 augusti. Då sammanfattar jag alla meningar i ett inlägg som jag sen publicerar.

Början.

Jag blickar ut genom fönstret. Det stilla sommarregnet smattrar med en ojämn rytm mot plåttaket ovanför mig. Drip drop drop drip. Om jag varit i stan nu hade jag blivit galen på ljudet, men här på landet, mitt ute i den småländska skogen, är det konstigt nog lugnande. Som en liten metronom tickar det på utanför, håller takten med mina andetag. Det lugnande ljudet hindrar dock inte mig ifrån att ha tråkigt. Idag skulle jag ha målat fasadväggarna på utedasset och rensat ogräset i rabatten. Kanske plockat av alla björnbär som växer i det snåriga buskaget vid stugknuten. Nu verkar inget bli av och jag har absolut inget att göra. Alla böckerna jag tagit med mig läste jag ut de första två veckorna. Datorn lämnade jag hemma; på en plats där det varken finns  elektricitet eller internet  eller ens rinnande vatten är det ganska meningslöst att ta med sig något så som en dator. Inte ens mobilen har jag med mig.

Med tristessen krypandes under huden vänder jag mig bort från fönstret och tittar mig om i min lilla stuga. I hörnet, borta över sängen, leder en liten trapp (eller snarare stege skulle jag kalla det) upp till vindsluckan. Vinden, där jag aldrig satt min fot. Vilka hemligheter skulle kunna finnas där?

Med en barnslig nyfikenhet jag klättrar de få stegen upp till taket, lägger handen på luckans handtag och trycker till. Ett svagt gnissel från de rostiga gångjärnen och luckan glider upp.

bea28
0

Kom igen nu, skrivlustare! Jag vet att ni är inne och läser, varför inte ta och skriva ett bidrag till historien också? :) Ta det inte på för stort allvar. Stavfel, grammatikfel… Ja, you name it. Bry er inte om det. Eventuella fel rättar jag sen i sammanställningen. Det här är ju bara för skojs skull :)