Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 3097 ggr
MajaL
0

Uteslutningsmetoden

Hur ofta använder du uteslutningsmetoden när du skriver?

Alltså, utesluter en händelse. Avslutar när något förutsägbart ska hända. Sedan låter läsaren fantisera fram det förutsägbara.

Det sägs att inget slår den egna fantasin, därför är den skickligaste författarens ena hämlighet att överlåta lite åt läsaren och fantasin.

Visste du detta? Använder du dig av knepet?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

bea28
0

Hm… Svår fråga. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det som en teknik förut och aldrig reflekterat om jag använt mig av den eller inte. Flört För övrigt verkar det ju vara en smart grej att använda sig av, man kan nog säkert göra snygga cliffhangers och förvånande plottwistar!

NessaInglorion
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Personligen älskar jag en story med en twist, en sådan där man bara sitter och gapar. Har lite svårt för det förutsägbara även om det kan vara bra historier i sig.

När jag skriver noveller försöker jag att lämna en del till läsarens fantasi och jag är även mån om att läsaren ska ta till sig berättelsen på ett igenkännande sätt. Det är viktigt för mig att måla upp känslor och miljöer. Glad

"Låt själen vara fri"

MajaL
0

Spännande att höra. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[NoOrdinaryGirl5]
0

Brukar inte använda mig av den faktiskt. Älskar dock att skriva och lägga in en massa tips, så att den låter väldigt uppenbar och att läsarna tror att de vet vad som ska hända. Men så i sista sekunden, ändras allting och det blir inte alls som man tror att det ska bli.

Dock älskar jag ett bra slut där man bara avbryter allting och att läsarna sedan får gissa och fantisera lite om vad som skulle hända. =)!

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder det som cliffhangers ibland. Och om scenen som kommer att hända blir för "gory" för att beskriva eller liknande (för mina skräckscener). Ibland lämnar jag också saker som annars skulle vara övertydliga så läsaren får tänka/fantisera lite själv.