Camillas skrivtips - håller ni med?
Håller ni med om Camilla Läckbergs skrivtips?
1. Få ner rumpan på stolen och SKRIV även när det tar emot.
2. Läs mycket böcker av alla möjliga olika sorter och stilar.
3. Var inte rädd för att slänga och börja om.
4. Låt människor du litar på läsa och ge omdöme.
5. Gå skrivarkurser, läs faktaböcker om skrivande.
6. Bli en iakttagare av människor.
7. Var nyfiken.
8. Var noggrann i din research.
9. Korrekturläs om och om igen innan du skickar in ditt manus.
10. Hitta din egen stil att skriva, imitera inte.
saxat från
http://www.amelia.se/Noje-22039/Vinn-deckarstipendium
och Camilla är ju givetvis Camilla Läckberg.
Personligen så håller jag med om 1, 2, 4 (delvis), 5, 6, 7, 8 och 9, men inte 4 och 10 helt och hållet.
Det gäller att hitta rätt "läsare" som kan ge omdöme om en pågående text. Någon som är för snäll och bara säger "vad du är duktig" ger inte så mycket användbar respons. En som "bara" kritiserar och säger "det här håller inte" är kanske ännu värre.
Hitta din egen stil att skriva, håller jag delvis med om, eftersom skrivande handlar om att kommunicera. Man kan använda sig av och inspireras av sådant andra skrivit. Med tiden hittar man sin egen stil och uttryckssätt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller faktiskt med henne i alla tipsen. Speciellt nummer 6. Det är inget jag skulle ha tipsat om själv för det är något jag gör mer eller mindre omedvetet. Men nu när jag tänker efter så har det nog hjälpt mig väldigt mycket när jag har haft inspirationsbrist.
Håller med om allt hon säger, men när det gäller att till exempel fråga någon att läsa och kommentera måste man vara väldigt noga med vilka man frågar så att man inte får (som du säger) någon som bara säger att allting är bra. Då kan det ju inte förbättras, jag skulle mycket hellre vilja höra att det inte håller och att det suger än att höra att det är bra fast det egentligen inte är det.
Tkr dock att man ska imitera andra för att hitta sin egen stil, men när man väl skrivit en egen bok så hoppas jag att det är med sin egna stil och att man inte låter som en exakt kopia av tex … J.K Rowling.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller också med! Jag har gett min text bla till familjen, som jag trodde skulle ge för "snälla" kommentarer. De har visat sig vara ovärderliga korrekturläsare, kanske just för att de bryr sig så mycket.
Att hitta sin stil, sitt sätt att skriva, är en svår uppgift men väldigt viktigt. Tror man ska låta sig inspireras snarare än att imitera. Sen kan man leka lite med formuleringar osv och se om de passar in i ens eget språk.