Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 3128 ggr
parsley
0

Skrivmaskin?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://www.expressen.se/kultur/1.2493548/litteraturkronika

En krönikör i Expressen lovprisar skrivmaskinen. Vad säger ni. Är skrivmaskinen värd att gå tillbaka till? Skulle ni kunna tänka er att skriva ett manus på skrivmaskin? Kan skrivmaskinen tvinga fram bättre texter än vad man kan skriva på datorn?

[Deleted Account]
0

Haha, jag kan tänka mig hur skönt det klickar från en skrivmaskin när man skriver men bättre texter vet jag inte. Sådant kommer ju från en själv och inte.. tja, maskinen.

Svarade direkt på ditt inlägg, läste inte krönikan utifall du blev förvirrad.

Sehvrin
0

Nä, jag tror inte det blir bättre texter. Möjligen att orden blir mer eftertänksamma första gången de skrivs: Det går ju inte ändra i texten på samma sätt som i en dator. Däremot tror jag att det inte är lika lätt att motivera sig att omarbeta ett stycke gång på gång på gång. Ibland måste man ju också kasta ut sig skräp för att komma nånstans i berättelsen och då vill man ju gärna ha en dator istället för en skrivmaskin.

Däremot är det kul att skriva på skrivmaskin och det har ju en känsla som inte en dator har, så det är väl möjligt att texten har en annan typ av känsla på grund av det. Det behöver dock inte betyda att texten blir bättre.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

parsley
1

Skrivmaskinen drabbas inte av datorhaveri. Den har längre teknisk livslängd än en dator och därmed miljösmart.

Det är svårare att skriva på en skrivmaskin, bl a för att det är svårare att rätta.

När blogger låg nere ett par dagar i våras kände jag en stark längtan efter skrivmaskinens materiella trygghet. Att mina eventuella maskinskrivna ark skulle kunna försvinna tänkte jag inte alls på.

Att ha möjlighet att skriva på dator underlättar när jag skriver Dikter, eftersom det är lättare att Redigera och jobba med diktens utseende.

Det finns de (mest män tror jag) som tycker att det har blivit alldeles för lätt att skriva och ge ut en bok nu för tiden. "Vem som helst kan skriva en bok på dator och ge ut den på ett print on demand-förlag, utan att något kommersiellt bokförlag "kvalitetsgranskar". Personligen tycker jag  att det är positivt. "Skriv och må bra" och ge ut din bok själv för din egen skull.

MegN
0

Innan jag fick en bärbar dator skrev jag bara för hand (så jag hade i många år väldigt intressanta valkar på fingrarna efter penna + papper).

Har ingen åsikt om skrivmaskin/dator, jag måste tänka ut texterna i förväg innan jag skriver ner dem i vilket fall som helst… Så under mina skrivarperioder ägnar jag mycket "möda" åt att memorera de ordalydelser jag redan tänkt ut - så att jag ska komma ihåg dem tills jag har tid att sätta mig vid datorn ;-).

Skriver fortfarande dagbok för hand, och det kan bli rätt så fylligt - även om det inte är i närheten av allt skrivande förut.

[dahliamoon]
0

Jag skriver på min laptop och har testat alla möjliga programvaror för att skriva text. Under det senaste halvåret har jag bytt ut alla dyrköpta program mot ett par väldigt enkla, på grund av att de har skrivmaskinsljud och helskärmsläge. Jag kan inte förklara varför, men det går både snabbare och bättre med alla klickanden. Kanske genererar ljuden något meditativt tillstånd?

Om ni inte har testat kan jag rekommendera båd Writemonkey och Focuswriter, de är mina två favoriter beroende på vilket operativsystem jag använder.

(båda är gratis)

bea28
0

Jag skulle kunna tänka mig att skriva utkast alt. flödesskrivning (i alla fall om man har en hyfsad idé till vad man ska skriva, så att man inte skriver alltför mycket "skit") och sen renskriva på datorn. Då slipper man oroa sig för att allt ens arbete ska försvinna i en datorkrasch (det som  hänt mig nu.. Gråter) och man behöver inte oroa sig för att man skriver fel på skrivmaskinen, eftersom att man alltid kan ändra det i datorn sen.

parsley
0

Jag läste i senaste numret av tidningen "Vi läser" att den sista skrivmaskinstillverkaren nyligen lagt ner sin verksamhet.

MajaL
0

Hade en när jag var liten. Är ingen datorskrivare precis. Skulle älska att ha en igen!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en speciell minidator som bara används till skrivande. Den har ett sånt där skönt tangentbord som ger lite motstånd, precis som det ska vara.

Vissa dagar har jag köttbullefingrar och skriver fel vartannat ord, så jag skulle inte kunna jobba på skrivmaskin tror jag Glad