Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1802 ggr
Flamman1
0

Kritik novell

Bussen stanar vid busshålsplatsen jag klivet av bussen me tunga steg känner hur ångesten börjar komma smygande som vanlig.Börjar gå längs vägen som leder hem till gården. Gården börjar skymta längst bort i på skogsvägen och ser att bilen står kvar så mammas "senaste" har inte åkt än hon som lova att hon skulle vara nykter när jag kom hem men jag tror inte det om han är kvar än.

Istället för at gå in och höra mamas bortförklaringar så går ja in till stallet istället. Låser upp till sadelkamaren och bytter lite snabbt till ett par slitna skor och en jacka som jag har där för att just slippa att gå in närhon är som nu.Jag tar och börjar med att mocka dom två boxar som används sen fyller jag på med torv i dom båda bytter vattengör i ordning kvälls fodret och sopar stallgången lite extra noga bara för att fördrjöa tiden för att slippa gå in.

Jag ser på klockan som sitter på stallvägen men minutvisarna går ovanligt långsamt. Dock hinner jag inte ta in hästarna och borsta heller så det är väl lika bra att gå in och börja göra mig iordning. Jag börjar gå med extremt långsamma steg upp mot huset.Dock så är det inte så långt mellan huset och stallet så jag är ganska snabbt frame vid dörren ändå. Jag öppnar dören och stanken av rök och alkohol kommer mot mig som en smäll men det är ingen chock längre för mig.

Jag hör att mamma och densenaste sitter i vardagsrummet och sjunger eller ja iallafall försöker. Jag ser in i köket och hoppas att det ser ut somnär jag lämna det imorse men det kan jag bara drömma om. Men just nu orkar jag inte fixa i ordning så jag skyndar upp på mitt rum och hoppas på att hon var för upptagen för att märka att jag kom in.

Det är början på en novell jag har börjat med… Men skulle vilja ha lite synpunkter på den… Bry er inte om stavningen för den ska jag fixa till efteråt. Vill bara veta va ni tycker om själva texten.

Och självklart är det (C) på den av mig.

Tacksam för mycke krtik både posetiv och negativ!;D

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

Flamman1
0

Vill bara tillägga en fråga…

Vad får du för känsla när du läser det?

bea28
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min uppfattning so far: Huvudpersonen är en ung tjej som har en alkoholmissbrukande mamma. Mamman växlar också mycket mellan olika män. Hp verkar vara rädd för sin mamma och de hon tar hem. Det är ingen trygg miljö hon lever i, och hon försöker till största del hålla sig borta och flyr till hästarna när det blir för jobbigt.  

Jag tycker att du har en bra story att arbeta vidare på. Man får en ganska klar bild av miljön i huvudet, och även om hur huvudpersonen känner sig.

Men, och ett stort men: jag tycker det är svårt att hänga med i dina bra beskrivningar pga grammatik och stavfelen. Konstiga meningsuppbyggnader och ordval gör det också svårare att hänga med. Det är synd, för som sagt tycker jag att du har en bra grundstory.

Du sa att du skulle fixa iordning stavningen. Vill du ha hjälp med att få mer flyt i texten kan jag hjälpa dig.

Tips nu: Läs igenom texten högt för dig själv. Känns meningen för lång? Dela upp meningen, sätt ut kommatecken osv. Är det något ord eller stycke som känns upprepande? Byt ut mot synonym eller stryk stycket helt. Kill your darlings, så att säga.

När du läser texten, tänk dig att du berättar historien för någon. Det kan hjälpa en att inte bli för "hemmablind".

Lycka till med skrivandet i framtiden! :)

Flamman1
0

#2 tack ja förstår va du menar det här är bara en del av grunden till en novell jag verkligen ska arbeta med sen för ska vara med i en tävling med den… Jag gör oftast när jag skriver en kladd först och sen så tar jag tag och ändrar och fixar me den sen efteråt för jag tycker det är enklast. Och då den inte är klar så har jag heller inte sett över sånt än… Men tack att du kan hjälpa mig med tips sen ;D

bea28
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lycka till i tävlingen då :)

Skicka in en version som du tycker funkar hyfsat, så kan jag kolla om det är något som behöver rättas till :) Jag brukar  först göra som du och sen lämnar jag över den till en korrekturläsare, även om jag själv är jättenöjd med texten. Det är ju liksom alltid något man missar själv för att man läst den så många gånger. x)

Flamman1
0

#4 ja de brukar lätt bli så… Tack så mycket att du är vilig att ställa upp och läsa den sen:D

parsley
0

Bussen stanar vid busshålsplatsen jag klivet av bussen me tunga steg känner hur ångesten börjar komma smygande som vanlig.Börjar gå längs vägen som leder hem till gården. Gården börjar skymta längst bort i på skogsvägen och ser att bilen står kvar så mammas "senaste" har inte åkt än hon som lova att hon skulle vara nykter när jag kom hem men jag tror inte det om han är kvar än. Försök att ge ledtrådar till hur tjejen känner sig istället för att skriva att hon har ångest. Det är intressantare för läsaren att läsa en text där man förstår men ändå för gissa sig till hur en person känner sig.

Istället för at gå in och höra mamas bortförklaringar så går ja in till stallet istället. Låser upp till sadelkamaren och bytter lite snabbt till ett par slitna skor och en jacka som jag har där för att just slippa att gå in närhon är som nu.Jag tar och börjar med att mocka dom två boxar som används sen fyller jag på med torv i dom båda bytter vattengör i ordning kvälls fodret och sopar stallgången lite extra noga bara för att fördrjöa tiden för att slippa gå in. Jag gillar hästar så jag skulle gärna vilja ha lite mer detaljer om hästarna. Är det hennes hästar båda två eller tillhör någon av hästarna mamman eller någon annan som stallat upp hästen där t ex? Lägg gärna till lite om vad hon känner för hästarna.

Jag ser på klockan som sitter på stallvägen men minutvisarna går ovanligt långsamt. Dock hinner jag inte ta in hästarna och borsta heller så det är väl lika bra att gå in och börja göra mig iordning. Jag börjar gå med extremt långsamma steg upp mot huset.Dock så är det inte så långt mellan huset och stallet så jag är ganska snabbt frame vid dörren ändå. Jag öppnar dören och stanken av rök och alkohol kommer mot mig som en smäll men det är ingen chock längre för mig. Två meningar tätt ihop börjar med dock. Det känns lite tjatigt för läsaren. Helst ska man inte börja en mening med dock.

Jag hör att mamma och den senaste sitter i vardagsrummet och sjunger eller ja iallafall försöker. Jag ser in i köket och hoppas att det ser ut somnär jag lämna det imorse men det kan jag bara drömma om. Men just nu orkar jag inte fixa i ordning så jag skyndar upp på mitt rum och hoppas på att hon var för upptagen för att märka att jag kom in.

Det är början på en novell jag har börjat med… Men skulle vilja ha lite synpunkter på den… Bry er inte om stavningen för den ska jag fixa till efteråt. Vill bara veta va ni tycker om själva texten.

Och självklart är det (C) på den av mig.

Tacksam för mycke krtik både posetiv och negativ!;D

Jag har lagt in lite synpunkter med fetstil i din text. Tips! Kolla stavning och grammatik så mycket du kan innan du lägger upp en text, så får du mer respons på själva texten än på ev stavfel. Använd stavningskontrollen i ordbehandlingsprogrammet för en första koll. Den hittar inte allt och hittar inte grammatiska fel, men den upptäcker i alla fall några fel. Försök hitta någon som kan läsa igenom texten på jakt efter stavfel innan du lämnar den eller lägger upp den på nätet. Har du problem med att stava och inte bara slarvar, så säg det.

filuring
0

Hej!

jag håller med om att du har en bra text att arbeta med. Däremot upplever jag att den är torr och saknar beskrivelser genom hela texten. Det går på ett enkelt sätt att få in små beskrivnade ord utan att det blir för målande.

I flera meningar känns det som om den börjar i slutet. När du skriver rent tänk på att vända på meningarna och finna synonymer som beskriver mer.

Även om jag nu kan gissa mig till hur det ser ut så kan det bli svårt för en person som inte har hästar.

Hur luktar det, hur känns det, VAD ser hon, hur ser det ut? Använd gärna liknelser med vardagliga saker som typ känslan att falla eller att fötterna känns tunga eller hur det nu känns.

Lycka till!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Flamman1
0

Hej igen!

Tänkte bara uppdatera om att efter en del omarbeten med texten osv så skickade jag sen in den till min lärare och på skolavslutningen när dom ska dela ut priser för novelltävlingen så kom jag på tredje plats! :D

parsley
0

Grattis till tredjeplatsen!