Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivtävlingar-stipendier
Läst 2277 ggr
parsley
0

ICA-kuriren 15 juli 2011

Icakuriren har sin årliga novelltävling
Max 10.000 tecken inkl blanksteg. OBS! Tecken, ej ord, ändrat detta
Bidrag senast 15 juli
Vinn en laptop
Mejla manus till icakuriren@formapg.se
Skriv Novelltävling i ämnesraden.
Eller till Icakuriren Box 6630 113 84 Stockholm
Märk kuvertet Novelltävling.
"Temat är "Nyckeln".

Jag har inte hittat information om tävlingen på deras hemsida än. Förmodligen kommer det senare. Ovanstående är vad som gäller.

TIPS! Kolla hur ditt ordbehandlingsprogram räknar. En del ordbehandlingsprogram räknar mellanslag som ord, en del gör det inte. Det är enkelt att kontrollräkna på en liten text. Har du ett ordbehandlingsprogram som inte räknar blanksteg som ord så kan du räkna med att varje ord följs av ett blanksteg.

Test av text består av tre ord. Varje ord utom det sista följs av ett blanksteg. Antal ord inkl blanksteg kan beräknas enligt följande formel:

Antal ord * 2 - 1 = antal ord inkl blanksteg

3 ord * 2 = 6 ord och blanksteg - 1 eftersom det inte finns något blanksteg efter det sista ordet = 5 ord och blanksteg totalt.

parsley
0

http://www.icakuriren.se/Spela-Tavla/Tavlingar/Novelltavling-2011/

Länk upphittad! Nu är det bara att hitta en nyckel att skriva om! Eller kanske en nyckel till sitt skrivande!

sarwen
0

Obs! Det ska vara 10 000 tecken, inte 10 000 ord. Vilket är skönt, så slipper man komma in med en halv roman … Flört

parsley
0

#2 Ändrat i inlägg # 0. Tack för påpekandet.

Kollade hur ordbehandlingsprogrammen Abiword och Open Office räknade. Båda räknar blanksteg som tecken, men inte som ord. Antar att även Word räknar blanksteg som tecken.

sarwen
0

Word anger både med och utan blanksteg och antal ord, rader och stycken.

lillaisa
0

#2 Jag tycker tvärtom, har svårt att få ner mina texter på bara ett par sidorFlört

Ska absolut vara med, om jag kommer på något att skriva om!Glad

/Isa

parsley
0

ICA-kuriren har bytt ut "professionella skribenter" mot "etablerade författare" när det gäller vilka som inte får delta i tävlingen. Det går säkert att diskutera vad som menas med etablerade författare också, om man är på det humöret. Professionell skribent är mera luddigt. En journalist är en proffessionell skribent, men att skriva en journalistisk artikel är inte samma sak som att skriva en novell. Räknas en jurist som skriver mycket i sitt arbete som en proffessionell skribent?

bea28
0

#7 Jättebra länk med nyttiga tiips :)

sarwen
0

#7 Haha, saken är biff!  {#emotions_dlg.wink}

parsley
0

http://www.dailywritingtips.com/20-tips-for-winning-writing-contests/

20 tips för att vinna en skrivartävling. Engelsk text.

Sehvrin
0

Kom just på en historia om en nyckel, men jag skriver långsamt så jag lär inte hinna till deadlinen Tungan ute

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus