Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 1033 ggr
[Tan-chan]
2011-06-26 16:50
0

E-böcker?

Hellu! Lurkar omkring här då och då eftersom jag själv älskar att skriva. Men har bara inte skrivit någonting här för att visa min existens.

Jag har en fråga angående e-böcker. Hur fungerar dem? Vem är det som ger ut dem? Hur ger man ut dem?

Jag har nämligen bland annat ett intresse för att skriva kortare romantiska noveller med gay-tema (Är HTB själv) vars stil är inspirerad från den japanska genren "Boy's Love", eller yaoi/shounen ai som vissa också kategoriserar det som. Man kan kort och gott säga att det är oftast sådär sockersöt och komisk romantik.

Eftersom det finns miljontals människor (unga som äldre) där ute som dyrkar BL så hade det varit kul att ge ut någonting i den genren som man själv har skrivit, och få ut sitt namn lite istället för att bara vara en "okänd fritidsförfattare".

Vet inte om ni kan några Förlag eller vart man nu ger ut e-böcker i den stilen, men vore tacksam om ni hojtar till. Dock är jag inte intresserad av att tjäna pengar på det, så en gratis "officiell" e-bok hade varit kul. Men jag antar att det inte finns några Förlag som ger ut gratis e-böcker?

Eller sedan om det finns någonstans där man kan marknadsföra sina noveller så att "man får ut dem" så att säga? Jag har ju min novellblogg som är helt dedikerad till denna genre, så om inte e-böcker är ett alternativ så hade man kunnat försöka marknadsföra novellbloggen istället.

Jag skriver på svenska och engelska och ibland skriver jag långa berättelser som förvandlas till hela böcker, andra gånger korta noveller - som dem jag talar om nu. Ibland har jag helbisarra handlingar, och ibland mörka eller sedan vardagliga.

(För den som är intresserad - eller bara vill ha ett hum om hur BL "känns som" (Eftersom det endast går att upplevas enligt mig) - så finns min senaste BL-novell här som går vid namnet "Big Black Cat Love". Av vännerna har jag fått en riktigt bra respons på den och de säger att det är det bästa jag har skrivit hittills, men ja… Vänner och familj har en tendens att inte alltid tala helt sanning.

Handling:

Hur skulle du reagera om en STOR svart gay-katt plötsligt hoppar fram och frågar om du vill gifta dig med den? Stackars Asao - som alltid har otur i kärlek - råkar ut för detta, och snabbt dras han in i en bisarr värld fylld med konstiga folkslag och magi. Han har gett upp hoppet om kärlek, och turen verkar inte vara med honom denna gång heller. Eller är den det i form av en STOR svart katt som kan förvandla sig till människa?)

parsley
2011-06-27 11:03
0

Pupill förlag

http://pupillforlag.se/magento/index.php/about-magento-demo-store?___store=default

http://www.elib.se/

http://www.diktonius.se/

Diktonius är ett företag i Göteborg som ger ut e-böcker (jag tror det kostar pengar att vara med på deras sida).

De företag som erbjuder print-on-demand tjänster brukar också kunna ordna e-böcker.

Anar att det är lite "subkultur" över det du håller på med. Undergroundscenen brukar ju ha sina egna vägar, uttryckssätt och forum bredvid mainstreamträsket, så det är möjligt att du känner till användbara Förlag och hemsidor inom ämnet som jag inte har en aning om.

Hittar du inget användbart Förlag så kan kanske "egenutgivning" via hemsida eller blogg marknadsfört via olika former sociala media vara ett alternativ.

Det kan vara svårt att hitta gratis-gratis. Det kan kosta pengar att hålla en proffsig hemsida. Antingen får författaren betala för att få synas eller också får läsaren betala för att få läsa.

[Tan-chan]
2011-06-27 13:47
0

#1: Okej, tack så mycket för informationen! ♥

parsley
2011-06-27 13:48
0

Pupill håller på och ger ut en e-bok på temat hetta inför sommaren. Boken ligger som korr hos medverkande just nu. De planerar att släppa den 1 juli. Har du något på temat hetta så kanske du kan få med en novell i den samlingen? Inte precis vad du tänkt dig kanske, men ändå en möjlighet att synas och vara med.

[Tan-chan]
2011-06-27 13:49
0

#3: Det låter som en jättebra grej att börja med ju! Inte pjåkigt alls! Tack så jättemycket för att du sade det! ♥