Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettbiografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 1284 ggr
Serenity
0

Litteraturtips sökes

Hej!

Är det någon som har tips på bra länkar eller böcker som
handlar om att skriva självbiografiskt? Det jag tycker är svårt är hur man ska
gå tillväga för att få en balans mellan det ”självbiografiska” i texten och det
”skönlitterära”, om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand!

parsley
0

Inga-Lill Vallfridsson Att skriva om sitt liv: Med livskartan på spaning efter minnen, mening och möjligheter

är en bok jag kan rekomendera om man vill skriva självbiografiskt. Tyvärr är den slutsåld, men den finns på en del bibliotek, så fråga efter den där.

Författaren föreslår att man delar upp livet i 5-7 års perioder. Olika typer av självbiografiskt skrivande skiljer sig åt. Skriver man för att dokumentera sitt liv åt barn och barnbarn så skriver man inte på samma sätt som om man vill bearbeta olika händelser i sitt liv eller försöka hitta en förklaring till olika val och livsmönster.

Mitt tips för att hitta balansen mellan självbiografiskt och skönlitterärt är att du skriver någon form av (rå)manus eller utkast till att börja med och sedan arbetar vidare med att Redigera och skriva om manuset. Fundera också vilket syfte du har. Vill du skriva publicerbart eller vill du mest bearbeta sådant som hänt i livet? Skriver du för att bearbeta så behöver du inte skriva på samma sätt som om du försöker skriva något som kan ges ut och säljas i bokhandeln.

Läs gärna skönlitterära böcker med självbiografiska inslag och försök komma på hur de författarna har gjort.

Serenity
0

Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska titta igenom dem :) Bra tips att läsa böcker med självbiografiska inslag.