Skillnaden på de och dem
En tysk geovetare frågade mig en gång vad det är för skillnad på de och dem, han vände sig till mig för att han visste att jag läser språk. Jag har ju bara läst engelsk grammatik så det är särskilda fallet har jag inte koll på.
Jag svarade -Skillnaden på de och dem är väl att "De" är ett pronomen i subjektform och "Dem" är ett sådant i objektform.
Alltså: Han gillar dem <-- Objekt
Subjekt--> De gillar honom.
Men det var två svenskar som var närvarande vid det här tillfället som inte höll med mig, som tyckte det lät kontigt.
Vad är er bild och hur brukar ni använda de och dem när ni skriver?
Den här frågan har Raphanus på Språk skrivit en artikel om
Jag kan bara konstatera att ordet dem numera tyvärr oftast används helt felaktigt. Det verkar som att många tror att dem är "finare" än dom 
/Désirée
Nej vad roligt. Den skall läsas!

Bertil och Birgitta har precis ställt upp sin husbil på en campingplats. De sitter utanför den och dricker kaffe. När en nyanländ familj får problem med att parkera sin husvagn tänker Birgitta:
-Jag ska hjälpa dem att parkera. Om de får hjälp så kanske de blir glada och då kan vi grilla tillsammans med dem ikväll.
När jag gick i skolan fick jag lära mig att aldrig använda dom. Man skulle skriva de eller dem så läraren kunde kontrollera att man gjorde rätt.
#3 Ja samma här men eftersom det numera verkar vara mer regel än undantag att många använder ordet dem felaktigt, tycker jag att det är bättre att rekommendera dessa människor att genomgående använda ordet dom istället. Dem felaktigt använt ser betydligt värre ut än dom 
Här är ett exempel från en smådjurssajt: "Beror vilket hull dem har, hur länge sedan dem hade förra kullen osv."
/Désirée