Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 10287 ggr
[Morfalum]
4

Er, eran

Jag gör en ny tråd för detta ändamål även om det handlar om ungefär samma sak som i en annan jag nyss gjorde. Hoppas det är okej Parsley!

Er och eran?

Jag har ett problem, när jag skriver så skriver jag automatiskt "eran" men när jag tittar och och läser tycker jag det låter amatöraktigt och inte lika bra som "er", kanske är det egentligen lite talspråk och kanske hör det hemma i Nerike, där jag kommer ifrån.

Vad tror ni andra? Hur brukar ni skriva?

DesK
0

Eran är talspråk och bör inte användas i skriftspråk, då är det Er som gäller. Så du är helt klart inne på rätt spår! Glad

/Désirée

[Morfalum]
0

#1 Då har vi fått det utrett :D Tack för råden.

bea28
0

Det beror på i vilket sammanhang texten används i :) I tex en novell använder jag mig inte av talspråk när jag gör miljöbeskrivningar osv, men i dialoger så känns det självklart med talspråk. Tycker att det gör saker och ting mer personliga och verklighetstrogna.

I forumsinlägg (som detta) brukar jag skriva mer avslappnat, om jag inte ska vara seriös förståss. Då blir det mer som ett "riktigt" debattinlägg.

DesK
0

#3 Vad menar du med seriös? Vänligen observera att frågan inte är illa menad!

/Désirée

bea28
0

#4 Svårt att förklara, men det är väl när jag verkligen vill bli tagen på allvar, att min åsikt ska bli tagen på allvar. Då är jag mycket mera noggrann med det jag skriver och undviker talspråk, som "eran". Och nej, jag tar inte frågan som illa menad heller ^^

DesK
0

Okej då tror jag att jag fattar vad du menar Glad

/Désirée

parsley
0

Det beror vilket intryck man vill ge med texten. Eran är talspråk för mig och kan användas t ex i en Dialog för att gestalta en person. Det är skillnad på en person som säger.

-Ni måste flytta på eran bil.

och en som säger

-Ni måster flytta på Er bil.

För mig så blir det t om skillnad på bilen. Eran bil är en rishög som står felparkerad i ett förfallet bostadsområde. Säger man eran bil så är det knappt så bilen har någon riktig ägare utan att den delas av ett antal personer som buskör den.

Er bil är en elegant direktörskörd 1950-talsbil.