Umeå 2012
Umeås stora novelltävling Deadline 30 sept
http://www.umea2014.se/satsningen/umeanovellpris2014.4.5b0fc44e112e702ab89800010630.html
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Konkurrensen måste vara bra hård va på sådana tävlingar? Vore roligt att ställa upp någon gång, kanske ksulle göra det nu tillochmed när man har sommarn fri. Har du ställt upp själv någon gång parsley?

Vad menas med en publicerad text? Räknas det om man har lagt ut den på nätet..? Gör det inte det har jag nämligen en novell som jag skulle vilja skicka in. Bara för skojs skull då (tror inte att jag vinner).

Konkurrensen är stenhård i Umeå-tävlingen. Jag tror de får in ett par tusen bidrag. Även etablerade författare skickar in till tävlingen eftersom prissumman är så hög.
Jag har inte bestämt om jag ska vara med. Skickar jag in så blir det förmodligen en del av ett större projekt som arbetas om till novell. Då har jag nytta av texten, även om det inte är en ren tävlingsnovell.
Om man kan "återanvända" en redan publicerad novell som finns på nätet beror på var den är publicerad som jag ser det. Är den t ex tävlad eller upplagd på något novellforum där man inte själv kan ta bort den så kan den vara "bränd". Har man däremot lagt upp den på sin egen blogg, så kan man ju bara ta bort den. Likadant om den t ex ligger här för respons. Då kan man ju be att få den borttagen efter en tid om man vill. Ansvariga för en novelltävling kan ju inte ta skärmdumpar och se vad det har funnits för noveller upplagda i förfluten tid.