Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: novell-roman
Läst 637 ggr
[Morfalum]
0

Genreöverskridande skrivande.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är vitsen att begränsa sig till en genre när man skriver längre texter? Varför inte bara låta det flöda? Fantasydeckare med inslag av skräck?

bea28
0

Fantasy-skräck-deckare. Åhhh. En sådan roman skulle jag lätt läsa!

Jag tycker om när man gör som man vill, när man skiter i alla "regler" och normer. För mig får man gärna blanda hej vilt. Saker och ting blir mycket mer intressanta då och mindre förutsägbara.

[Morfalum]
0

#1 Precis min åstikt :) Och det gäller alla former av utryck för mig. M skrivande, musik som målning.

Jag skulle också vilja läsa en sådan! :D

bea28
0

#2 Man vill ju inte läsa tråkiga böcker. Och böcker med starkt nischade genrer blir tråkiga för man vet i stort sett alltid hur boken slutar. Ibland räcker det med att läsa baksidetexten…

Jag tror att många författare kan oroa sig för att texten inte ska sälja. Därför är det lätt att ta ett upplägg som man vet är populärt och accepterat och göra om det lite så att det blir ens eget. Här tänker jag speciellt på ungdomsböcker; hur många varianter av Kitty finns det inte?

[Morfalum]
0

Konst eller underhållning, det är frågan. Stryka samhället medhårs eller mothårs. Jag försöker göra det senare och jag tror att det är mer betydelsefullt :)

bea28
0

#4 Jag vill också skriva betydelsefullt, jag vill påverka.  Men skriver man för originellt är det lätt att folk bara rynkar på näsan och ignorerar det. Kanske någon enstaka förstår meningen med det man skrivit, men det är ju iof ganska meningslöst i det långa loppet.

Jag tror att om man ska man skriva sådant som påverkar folk måste man försöka hålla sig till ramar som tilltalar det allmänmänskliga, och sedan väva in sitt budskap i det.

Fast, vad som är betydelsefullt eller inte är ju en fråga i sig egentligen. Vi har nog alla olika syn på det. Jag kan tycka att det är betydelsefullt att med mina egna ord och meningar underhålla och inspirera hundratusentals människor med det jag skrivit. Jag kan tycka att det är betydelsefullt att med mina texter få människor att se på världen på ett helt nytt sätt än förut.. och det är väl mina mål inom skrivnadet. kanske inte just att skapa konst.

[Morfalum]
0

#6 Jaa men det låter väl som ett vettigt mål. Det är ju precis som du säger, man måste hålla sig inom vissa ramar. Om man kn baka in de bästa av två värdar så är det för mig det bästa man kan göra. Ett element av bekanthet och ett annat av innovation.