Tips och inspiration
Jag håller på att skriva en bok. Den har mer eller mindre skrivits från och till under många år. Och nu har jag haft ett uppehåll på nästan ett helt år. Det här är en bok jag verkligen vill skriva klart men inspirationen finns inte alls.
Dels tror jag det har och göra med att jag alltid har hundratals andra saker som måste göras. Mellan stallet, jobbet och körkortsplugg hinner jag helt enkelt inte med. Eller orkar. Läst om författare som drar iväg och stänger in sig i någon liten stuga eller något och bara skriver i månader. Men ska man verkligen behöva göra det?
Dels har det nog med att göra att jag inte har någon som läser det jag skriver och tycker till. Vilket jag verkligen skulle uppskatta. Men mina båda föräldrar och syster är lika upptagna som jag. Sedan är jag lite rädd för att lämna ut det jag skrivit, de är någonting som ändå betyder en del för mig. Lämnat ut boken en gång eftersom jag använde den i mitt projektarbete i gymnasiet och var då tvungen att lämna iväg boken till dåvarande läraren. Vilket jag egentligen inte ville eftersom jag inte litade på den läraren alls, och eftersom boken var något väldigt innerligt för mig kändes det konstigt. Någon som har någon idé vart man kan vända sig? Om de ens finns någon man kan vända sig till?
Tips och idéer för inspiration mottages tacksamt! Har försökt att läsa böcker (vilket jag inte heller hinner sådär jättemkt) och jag försöker se dokumentärer och filmer i ämnet. Fast nu när jag tänker efter har jag egentligen inspirationen, men inte motivationen. För har tonvis med idéer, men inte orken att sätta mig ner och skriva ner dem.
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Inspiration och transpiration
Att skriva en bok handlar till stor del om transpiration eller arbetsdisciplin, inte inspiration. En del säger att bokskrivande handlar om 90 % transpiration, 5 % inspiration och 5 % talang.
Fundera på om det handlar om orken och arbetsdisciplinen eller inspirationen "vad ska jag hitta på att skriva om" i ditt fall.
Handlar det om energi / arbetsdisciplin försök stuva om i dina rutiner så du får tiden / orken att skriva. Sätt klockan på väckning en halvtimme tidigare och skriv på morgonen. Sätt dig på toaletten eller hos hästen och skriv i 20 minuter. Skaffa en diktafon och prata med dig själv om din bok och försök skriva rent det du kommit fram till. Att prata med sig själv är ett bra sätt att komma förbi blockeringar.
Känner du att du fastnat i något "jag kan inte, jag är inte tillräckligt bra tänkande" försök hitta något slags kreativt och tillåtande förhållningssätt. Flödesskriv t ex 20 minuter per dag. Strunta i resultatet. Huvudsaken är att du skriver. Du kan skriva på datorn eller för hand. Jag tycker det är bäst att skriva för hand.
Det finns en hel del myter om författarskap och skrivande. Den ensamme men geniale författaren som sitter isolerad i en stuga i skogen på en öde ö och värker fram sitt mästerverk under 10 års tid är en. Har man mycket omkring sig så kan det underlätta att komma bort för att få ro och arbetsro. Känner du att du behöver komma bort för att överhuvudtaget få skrivet, så kanske du ska försöka ordna det. Har du mycket i vardagen så försök få in skrivandet i din vardag. Franz Kafka skrev på nätterna och Stephen King skrev på kvällar och nätter innan han slog igenom. Försök hitta en skrivrutin. Det ordnas olika former av skrivretreats och kurser både i Sverige och utomlands som man kan åka på om man vill komma hemifrån och skriva.

Ditt inlägg är så långt så jag delar upp svaret.
Trygghet i skrivandet
Du skriver en del om det som jag kallar "trygghet i skrivandet". Det kändes obehagligt för dig att lämna ut din text till din lärare som du inte litade på t ex. Fundera på om du kan precisera den känslan för dig själv. Lämnar man ut en text så lämnar man också ut mycket av sig själv. Man kanske lämnar ut sina känslor och sina minnen, sitt språk, sin förmåga att uttrycka sig och förmedla känslor.
Kan du hitta någon utanför familjen som kan läsa dina texter? Det finns proffs (lektörer, författarcoacher mm) som man kan anlita, men det kostar en del pengar. Det är bara att googla så hittar du sådana och får en uppfattning om vad det kostar. Budgetalternativ: Lägg upp en snutt här på sajten för respons.Du kan gå olika former av skrivarkurser (läs gärna artikeln här på skrivlust i fokus om skrivarkurser). En del kurser är inriktade på att hitta sin kreativitet och andra är inriktade på det tekniska hantverket.
Fundera på syftet med din bok. Vill du att den ska bli utgiven av ett kommersiellt Förlag (typ Bonniers) eller nöjer du dig med att skriva färdigt den och få den tryckt via "Print on demand" t ex Vulkan? Om du skriver för att bli utgiven, varför gör du det? Att skriva för sin egen skull och för att man mår bra av det är helt OK.

Lästips
TS var inte så intresserad av lästips, men jag lägger in några här i allafall för att komplettera tråden. 
Johanna Wistrands böcker Kom igång och skriv och Skriv boken finns på e-lib för gratis utlån.
Julia Cameron har skrivit flera böcker kreativitet.
Natalie Goldberg har också skrivit om kreativitet och skrivande.
Stephen King - Att skriva, en hantverkares memoarer. Han skriver både om det praktiska hantverket och skrivprocessen.
Elisabet George skriver om det praktiska författarhantverket i sin bok Skriv på.
Lars-Åke Augustsson - Så skriver du romaner och noveller
Det har du nog alldeles rätt i! Inspiration har jag egentligen. Har hela boken i princip i punktformat på datorn, vad som ska hända och när. Jag hittar väldigt mkt av min inspiration i musiken och eftersom jag lyssnar enormt mkt på musik så kommer också väldigt mkt inspiration. Så att jag har problem med arbetsdisciplinen är nog helt och hållet riktigt. Ska försöka ta mig i kragen och flödesskriva några minuter om dagen, kanske finner jag en motivation till att fortsätta då.
Efter att jag skrev inlägget så insåg jag att jag har inte skrivit sedan jag lämnade in boken till den där läraren. Undermedvetet tror jag att mitt självförtroende försvann väldigt mkt precis då och att de är en bidragande orsak till att motivationen fattas. Precis innan skrev jag flera sidor om dagen.
Jag fick ju ett ganska dåligt betyg, dock betygsattes inte boken utan själva projektarbetet så jag vet ju att det inte betyder att boken är dålig. Samtidigt fick jag ju ingen respons på den heller. Däremot borde jag kunna trösta mig själv att det var en idrottslärare och inte en svenskalärare som betygsatte med projektarbete :)
Jag vill nog gärna säga att meningen med att jag vill få klart boken bara är för att få den klar. Att ha fått den klar. Men visst skulle det vara roligt att få den utgiven i framtiden. Men just nu är det inte det jag skriver för.
Jag ska kolla upp det där med författarcoacher och några av boktipsen och se vart de leder mig :)
Tack så jättemkt för att du orkade engagera dig och skriva så pass mkt. Det är både uppskattande och inspirerande.
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri