labrapport
hej, en labrapport kanske inte passar in i den här sajten, men jag tycker att det finns så många duktiga, trevliga och hjälpsamma personer här, så jag tänkte ge det en chans och jag hoppas att någon vill läsa igenom min labrapport och ge kritik på saker som kan förbättras osv.
det skulle betyda massor om någon tog sig tid med det här! tack på förhand!
(den ska lämnas in imorgon så jag behöver ett snabt svar)
UTFÖRANDE: en person hällde vatten i munnen och och sköljde runt det i ca 1 min. för att få fram så mycket saliv som möjligt tryckte vi på underkäksspottkörteln (under hakan/käken) och öronspottkörteln (bakom örat).
Personen spottade ut saliven i en bägare, och sedan tog vi fram tre provrör och fördelade olika vätskor såhär; (B) saliv/vatten (B) vatten/stärkelse (B) saliv/stärkelse.
Vi höll provröret i handen, för att de skulle hålla värmen, samtidigt som vi blandade runt innehållen i ca 5 min.
Sedan tillsatte vi en droppe jod i varje provrör.
RESULTAT: När vi tillsatt jod i det första provröret hände ingenting, när vi tillsatte jod i det andra provröret fick den en blå färg, och när vi tillsatte jod i det tredje provröret hände ingenting.
DISKUSSION/SLUTSATS: stärkelse plus jod bildar en blå färg, därav den blåa färgen i provrör två.
Även det tredje provröret innehöll stärkelse, och när vi blandat det med joden borde även den fått en blå färg. Att det här inte hände beror på att det tredje provröret även innehöll saliv (som det andra inte gjorde). I saliven finns ett enzym som kallas amylas, den har i uppgift att bryta ned det du äter, så när vi blandade joden och stärkelsen med saliven bröt enzymet ned stärkelsen och vätskorna kunde inte bilda den blåa färgen.
sannaisaksen.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
putt
ingen som kan slänga in en kommentar om diskussion/slutsats iaf? :(
sannaisaksen.blogg.se

Bra rapport!
Hittade inga direkta fel faktiskt :)
Lycka till med inlämnandet!

Det såg bra ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
oke, tack så mycket! :)
sannaisaksen.blogg.se