Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 625 ggr
bea28
0

novell WIP (work in progress)

Har börjat på en ny novell. Har skrivit ca 4 sidor, så har verkligen inte kommit långt. Vill gärna ha konstruktiv kritik och feedback. Och vad tror ni? Är det något som är värt att fortsätta på?

Jag tror jag vet hur det är att vara blind. Det har varit så mörktså länge att mina ögon verkar ha accepterat att de kanske aldrig mer får se ljus. Kanske jag är blind på riktigt?

Varför har dom inga fönster? Varför bara tjocka väggar? Ett enda litet, kvadratcentimeter stort hål hade räckt. Bara ett litet, litet, litet, förbannat hål i taket hade räckt. Jag vill  känna pupillen hur drar ihop sig, bli bländad en sekund. Snälla, bara en enda gång till innan jag dör.

”Hur länge har hon varit saknad?”

Christiansen satt och trummade med fingrarna mot skrivbordet. Han var alltför rastlös för att ta det här fallet på allvar.

”Modern rapporterade henne saknad igår morse. Sökpatruller har satts in. De letade hela dagen igår, men det gav inga resultat.” Kommissarie Green lutade sig över bordet och borrade fast sin blick i Christiansens ögon. ”Jag vet att du ogillar detta. Men du är ny, och om du vill behålla jobbet bör du lyssna på vad jag och dina överordnade säger. Högste polismästaren har satt prio 1 på det här fallet, endast gudarna vet varför, men det är ditt jobb att hitta den här flickan, vare sig du vill eller inte.”

”Tsss, visst”, Christiansen bet sig i läppen och grabbade åt sig den elektroniska mappen om Maya Webb som låg uppslängd på bordet. ”Om det är nu är så viktigt med en skitunge som inte lärt sig att man ska stanna hemma.”

”För att vara ärlig så förstår inte jag chefens order heller, men nu är det som det är. Och låt mig påminna dig om att du inte har någon befogenhet att avgöra om hon är en skitunge eller inte. Ditt jobb är som sagt att hitta henne. Gör det snabbt.”

”Visst visst, om det är det du kräver av mig, så visst. Jag gör det. Jag hittar henne på två dagar. Max.”

Han kunde känna hur ett självsäkert leende tog form i hans ansikte, vilket passade honom ganska bra just nu. Tonårsflickor rymde ofta hemifrån, av tusentals olika orsaker. Det kunde vara alltifrån knark till brustna hjärtan angående otrogna pojkvänner. Som tur var tog det inte speciellt långt tid att lokalisera var flickorna befann sig, några dagar och de flesta var åter hemma igen.

Innan Christiansen hade blivit befordrad till utredare hade han arbetat som spaningspolis åt Enheten för saknade personer. Tack vare honom hade dom inte bara hittat ett fåtal, utan uppemot 50 stycken saknade, på endast 8 månader efter hans första dag på jobbet. Chefen hade sett hans otvivelaktiga begåvning (leendet blev nu större), och genast gett honom en hedersplats på Enhet D som en av de yngsta utredarna någonsin. Det här fallet var hans första jobb som utredare, och det var minst sagt inte hans största dröm att återigen få jaga små galna tonårstjejer. Hade tjejen däremot varit en psykotisk seriemördare  hade han inte haft någonting emot att leta upp henne. Det hade varit lite spänning i tillvaron.

”Så, sitt inte där och le som en annan idiot. Ge dig iväg och hitta flickan.”

Green viftade till med handen, precis som när man viftar bort en irriterande fluga. Christiansen förstod vinken och reste sig snabbt upp från stolen, harklade sig.

”Två dagar, som sagt. Vi syns då.”

Med de orden lämnade Christiansen rummet med mappen i handen.

Lindansare
0

<3 Värme till Dig.

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

bea28
0

puttar upp :)

parsley
0

Jag tror jag låg sjuk i influensa när du startade tråden, så den "försvann" för mig. Sådant händer, tyvärr. Obestämd

Hållbar text. Har du kommit något längre på den? Texten är en intresseväckande inledning. Upplägget känns igen från diverse olika deckare (= vinnande koncept). Var fokus kommer att hamna, hos någon eller några av  poliserna, den försvunna flickan, både och eller kanske någon helt annan person?

Texten inleds med en välskriven inledning som kan vara svår att förstå eftersom man inte har kännedom om historien sedan en introduktion av poliserna. Din text blir effektivt berättad.

Fundera på vad du vill göra med texten. Nöjer du dig med att skriva en spännande historia så fortsätt i samma stil, om du tycker om historien och persongalleriet.  Du har både känsla för det du skriver och för språket. Tänker du dig att skriva publicerbar kriminallitteratur så behöver du förmodligen komplettera med en del research, så läsaren tror att du är expert på polisens interna organisation osv. Säger förmodligen eftersom jag tror det krävs om man ska skriva deckare.

Skriver du en svensk eller engelsk deckare? Namnen på poliserna antyder att det skulle kunna vara vilket som.

Har du någon koll på hur kriminalnoveller i veckotidningar är skrivna? Fungerar din historia som en sådan? "Alla" skriver deckare nu för tiden, så konkurrensen att bli utgiven är stenhård.

Hoppas jag inte var för hård mot din text.

bea28
0

Du var absolut inte för hård, jag tyckte att jag fick jättebra kritik!

Historien utspelar sig i en fiktiv framtidsmiljö, (Mer än så avslöjar jag inte om handlingen, hehe) men jag kommer inte att skriva ut några årtal eller namn på igenkända städer. Var man är någonstans får man fantisera ihop själv. Det ger även mig själv friheten att skapa ett eget rättssystem och egna miljöbeskrivningar utan att behöva göra mycket research.

Jag har aldrig planerat att publicera den, en sådan tanke har jag aldrig med mina noveller, så det kommer nog bara att bli en spännande historia. Men, vem vet? Kanske även jag i framtiden får lust att utveckla det jag skriver nu till en roman.