Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1069 ggr
parsley
0

Att ge textrespons

Textrespons - lathund

Respons ges då texten håller på och växer fram och kan ses som en Dialog mellan den som skriver och den som läser och ger respons.

Börja med att läsa igenom texten och notera dina spontana reaktioner. Vad väcker ditt intresse? Är det något du inte förstår? Finns det något i texten som berör speciellt? Finns det långtråkiga avsnitt i texten?

Läs igenom en gång till och försök vidareutveckla dina spontana känslor. Vad är det som gör texten intressant och levande? Vad känns tråkigt i texten? Förekommer abstrakta och krångliga ord och uttryck? Vad gör att jag som läsare uppfattar texten som jag gör? Vilka bilder ger texten mig som läsare? Ge gärna konkreta exempel.

Berätta om det som är bra med texten och textens starka sidor samt det som kan förbättras. Tänk på att textrespons är en Dialog.

Mer om textrespons finns i Phepe Leyser och Nina Jansdotters bok ”Skriv som du är - basboken” (sid 77-ff). Boken finns som gratis, nedladdningsbar PDF på deras hemsida.

http://www.skrivsomduar.se/index.shtml

bea28
0

(Parsley, varför inte göra detta till en artikel? Perfekt artikelmaterial ju! :D)

Länken åkte rakt upp i favoritmappen ^^

parsley
0

Kanske ska lägga till lite om grammatik och stavning också? "Skriv så rätt du kan innan du lämnar ifrån dig materialet. Det är onödigt att diskutera stav- och slarvfel, om du ändå vet hur det ska vara.

# 1 Har du något du vill tillägga, bea?

parsley
0

Kanske ska lägga till lite om grammatik och stavning också? "Skriv så rätt du kan innan du lämnar ifrån dig materialet. Det är onödigt att diskutera stav- och slarvfel, om du ändå vet hur det ska vara.

# 1 Har du något du vill tillägga, bea?

sarwen
0

Ett par saker till som kan vara bra att tänka på när man ger respons:

Sträva efter att vara specifik, skriv inte "vad bra!" utan "i avsnittet där Kalle säger -Bla bla bla, så tycker jag att dialogen känns naturlig" eller vad det nu är du tycke rär bra. Och samma sak när det är något du inte förstår eller gillar.

Och appropå det, när det är något du hakar upp dig på, tänk på att förklara att DU hakar upp dig, att det är din åsikt och inte en absolut sanning. För det är känsligt, den som skrev har lagt ner mycket själ och energi på att göra sitt bästa och du vill ju inte såra utan hjälpa.