Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1713 ggr
[Driva]
0

Folk snor ideer?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har nu en ide till en, föehoppningsvis, roman. Och funderar på att lägga ut stycken på bloggen samt andra ställen för att få kritik. Men ska man förklara plotten då också?

Jag är så rädd att någon snor min ide. Har någon varit med om detta?

parsley
0

Det är svårt att sno en idé, av den enkla anledningen att den som skriver ofta har en massa egna idéer om hur saker och ting ska vara och hur de ska berättas. Alla har ett eget språk och egna erfarenheter och det är svårt att härma någon annans språk.

Manusstölder skedde förr i världen, främst på 1800-talet, innan begreppet copyright var uppfunnet.

Har du en blogg så är ju inläggen i den daterade. Upptäcker du att någon stjäl från dig, så är det upp till den personen att bevisa att den var först och inte du.

Det sägs att alla historier redan har berättats, men ingen har berättat dem på precis det sätt som du kan berätta dem. No man is an island heter det ju. Allt det vi skriver och skapar påminner om någonting omkring oss.

Vill du ha feedback på en text så kan du lägga ut den på nätet med risk att någon stjäl, härmar eller inspireras av den. Risken för det förstnämnda är inte särskilt stor. Inträffar det andra så kan man känna sig hedrad, tycker jag. Alternativ till att lägga ut texten på nätet är att anlita en skrivcoach som bara läser din text och inte visar den för andra. Att anlita en coach kostar en del pengar. Personligen så tycker jag att man ska ha kommit riktigt långt med sin roman innan man kostar på sig en coach, just för att man ska få maximalt utbyte av tjänsten. Att gå en skrivarkurs och få respons på sina texter är ett tredje alternativ. På många skrivarkurser ska deltagarna läsa varandras texter.

Om du vill kan du lägga upp delar av texten du skriver och berätta att det här är en del av en längre text, så läsaren förstår det. Jag brukar läsa en slumpmässig sida ur en bok för att se om det är en bok som känns läsvärd.

Vad gäller Synopsis / plott odyl så är det ju bara ett skelett som ska fyllas på och fyllningen blir helt olika beroende på vem som skriver den. Känner du att du behöver stöttning och någon som kollar efter logiska luckor i  det du tänkt skriva om så lägg ut plotten. Ev kan du ta bort den när du fått respons.

Denna kommentar har tagits bort.
MajaL
0

Om jag tänker att jag ska trycka något, göra det ordentligt eller kanske skicka till ett Förlag, så ber jag en närastående eller en person att läsa allt.

Det är bra med respons, men jag brukar oftast förlita mig till en sluten grupp med människor eller bara en (väldigt kunnig) jag känner och vet är pålitliga.

Mina texter betyder mycket för mig och är nästan som en avkomma, som man vill skydda. Där av lägger jag bara ut fullständiga texter som är färdigskrivna. Det är även bra att stöldskydda via html.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

parsley
0

#3 Hur stöldskyddar man med HTML?

En sak till att tänka innan man lägger ut en text för respons är hur man reagerar på eller bemöter negativ kritik eller rena påhopp av typen "det var den sämsta text jag läst, du kommer aldrig bli författare".

brunette
0

Man kan märka vem som har lagt inlägg först för att det står "datum och tid" Längst nere..

Lol

MajaL
0

#4 Japp, finns en kod. Maila mig om du vill ha den, tror jag ev. har den någonstans om jag inte slarvat bort den när jag bytte dator.

Mail: Violblomma@gmail.com

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se