Yelvur av Nactii
Lindansare, om du har lust. :) Och alla ni andra här, om ni har lust.
Här följer en låttext jag skrivit. Jag har aldrig fått kritik på en text jag skrivt så det vore FANTASTISKT att bli det. Och var hårda nu! Såga den åt hel**te så gott det går XD annars är det ju inge kul. Den heter Yelvur av Nactii. Det betyder "Nattens visa" på ett språk jag försöker utveckla till min fantasy som jag aldrig kommer igång med.
Stjärnors lockan, ta mig hem.
Nattens lakan har svept mig in.
Slätten skuggas, allt blir tyst.
Likar samlas, kanske blott denna gång.
Nu sjung min sång…
Minns dem, dom finns ej nu.
Minns dem, dom fanns ej då.
Men vi blir dem tillsammans.
_För alltid vi skall se.
_
Det är när Luvacuunerna samlas i skymningen för att besjunga ännu en dag på jorden. De samlas runt elden och vaggar sina små till sömns. Dricker, äter och skrattar i full samklang med moder jord. Då börjar de sjunga och allt är lycka.
:)
Likaså med denna, jag kallar den "vi ser er", ni får gärna tolka den:
Satans klor griper tag
När jag går från denna sista gång.
En känsla av välbehag,
ett rus, lika falskt som alla andra.
Kan du se vad jag ser?
En makt som nöter oss in på benen.
Kan det bli förmer?
En gryning, mycket olika alla andra.
Kärlek, visdom, blott att finnas glädjer alla små barn.
Solen vämer, skuggorna ryggar.
Vakna moder jord
och se, vi prisar dig.
Fortsättning följer, den är inte riktigt klar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra bildspråk. Det var verkligen fantasykänsla över texterna, så jag tror att dom kommer passa bra in i ett sådant sammanhang. Det enda jag egentligen reagerade på när det gällde flytet i texten var :
Likar samlas, kanske blott denna gång.
Nu sjung min sång
Jag tror att anledningen till att den delen känns lite "missanpassad" eller hur man ska uttrycka det är att allt annat i dikten är skrivet utan rim, förutom just det här stycket.
Vad ska historien handla om ? Skulle vara intressant att läsa, eftersom att jag egentligen är bättre på texter åt det skönlitterära hållet :)
Btw, jag håller också på att utveckla ett eget språk till min fantasyberättelse (första delen av den historien går att hitta i inlägget "Ny här på skrivlust!"). Det är faktiskt väldigt roligt och mycket mer krävande än vad jag trodde att det var från början.
Nej vad roligt! Vad kul att du sysslar med samma grej. :D Visst är det svårt men efter ett tag när man blir bekant med sina egna grejer, tycker jag, blir det lättare, man bygger liksom på hela tiden.
Får man fråga hur du gör för att skapa språket? Har du något att utgå ifrån (tolkien var ju insprirerad av finska när han gjorde sina alvspråk t.ex.) eller försöker du "komma på" bara sådär. Gällande substantiv, för det mesta, försöker jag tänka hur man skulle kunna säga detta och så dyker ordet upp i huvudet, har en vision om hur det ska låta så jag korrigerar på efterhand för att orden ska låta homogena liksom. Träd är "simf" och ljus är "syl". Vet inte var det kommmer ifrån, det är ganska intressant.
Tack för dina tankar om yelvur, det är lite malplacerat som du säger men i kontexten tycker jag det låter bra (när man sjunger det), det är liksom slutet på versen. :P Men det kan vara som du säger att det blir lite konstigt.
:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag försöker komma på själv, men jag tar en del inspiration av det sumeriska språket, och det är för att deras ord liknar mina ganska mycket.
En tanke angående dina ord:
"Syl" är ju faktiskt "Lys" baklänges, så det är kanske inte så konstigt att du tänkte på "syl" i samband med ljus.
"Simf" låter lite som nymf=skogsnymf. Och skogsnymfer har ju en hel del att göra med träd. Haha, kanske är lite långsökt men det var dom sambanden jag fick fram. Jag gillar att hitta samband, även om dom inte riktigt stämmer ibland x)
Hmm nu ska vi se. Kanske googla. Inte stenkoll på sumeriska, men det är ett antikt språk va? eller är det nutida?
Haha, nej men jag tycker inte det var så långsökt :) särskilt inte syl, vad skumt, det har jag inte tänkt på. En undermedveten grej, sånt är läskigt!

Det är ett antikt språk, ett av de äldsta skriftspråken i världen tror jag till och med.
Min största inspirationskälla! :)
Haha, vad bra att du inte tyckte att det lät långsökt! Jag brukar kunna gå lite väl långt ibland med sambanden och då får jag en massa konstiga blickar av mina kompisar.. heh. Dom tycker nog att jag är lite knäpp, men sånt får man ta. Vad är livet utan kreativt tänkande liksom?
Ska jag kika på.
Ja det där känner jag igen, det är en curse för de som är kreativa, svårt att tänka "outside the box" för somliga XD Oj nu vart det mycket engelska, kanske för jag pluggar engelska grammatik hela dagen?
Skönt att koppla av med lite iFokus hehe.
Å Morfalum, den första fångade mig helt.. *innesluten*
Medarbetare på Misshandel iFokus
/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)
Vad snäll du är. Och vad roligt att den gjorde det.
Tycker jag med, sällan det händer.. Mmm.. njuter än.
Tänk er typ som något som Bilbo skulle kunna nynna när han gav sig ut på ett nytt äventyr, jag får den känslan av denna:
Stock och sten, pigga ben.
Långt från läger leder vägen.
Bort ett slag, nya tag.
En dag i sänder, vad som än händer.
Solen upp, solen ned.
Kan en man begära mer,
än himmelen uti sitt bröst
likt medicin, en hjärtats tröst?
Vad tycks? Jag är mkt nöjd med denna själv :)
Men oj! Kom du på den bara sådär?
Ja faktiskt! Jag vet inte hur, första dikten jag är riktigt nöjd med.
Tack så mycket!
Häftigt, you´ve got it in you!
So do you amiga!
Tsss.. ;)