Referens i löptext. Hjälp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte om det här är rätt sida, kanske bara handlar om att skriva böcker men jag chansar i alla fall =)
Håller på och skriver en uppsats och har lite problem med hur jag ska referera till en person. Det står nämligen två stycken årtal i referensen, någon som är haj på det och kan hjälpa mig?
Dewey, J. (1916). Utbildning som livsvillkor. I Dewey, J. (1997). Demokrati och utbildning. Göteborg: Daidalos.
Ska jag då skriva:
Dewey (1916)…..
eller
Dewey (1997)….. i den löpande texten?
MVH Malin

Det första året borde vara när första utgåvan trycktes på originalspråket och det andra när den svenska översättningen trycktes.
Vad som är rätt är jag osäker på, vissa vill ha båda för att lättare komma åt rätt utgåva osv, men det absolut bästa skulle jag säga är att ta 1916.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Självklart kan du skriva här! :) Jag kämpar också med akademiska uppsatser, inom pedagogik dessutom, bra val!
Alltså det är ju med all säkerhet det senare årtalet. Huvudboken i referensen du uppger är ju "demokrati och utbildning" eftersom förlagsorten är uppgiven till denna "Göteborg: diadalos" vilket inte är fallet med den tidigare. Det är ett stycke text, taget från "utbildning som livsvilkor" och publicerad i "Demokrati och utbildning" som är huvudboken i denna referens.
Éru mé?