Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 3433 ggr
[Mharya]
1

Skriva bok

Jag har bestämt mig, jag ska skriva en bok. Jag har skrivit ett flertal noveller sedan fler aår tillbaka som även blivit publicerade. Alla runt mig säger att dem tycker jag ska skriva en bok, nu har jag bestämt mig. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag borde skriva om något som intresserar mig, men vad? Någon som har lite ideer på vad man ska tänka på innan man skriver en bok och hur man kommer på ideer för att inte tappa intresset?

bea28
0

Det beror ju helt på vilken sorts bok du vill skriva, fakta, skönlitteratur m.m.

Lättast (och mest intressant kan man tycka) är nog att utveckla någon novell, typ bygga ut den, eller fördjupa sig i ett intresse man har :)

parsley
0

Söt hund. Dvärgspets? Jag har en keeshund, så jag måste fråga så fort jag ser en spets. :)

Håller med #1 helt och hållet.

Det är trevligt med stöttning "du skriver så bra, att du måste skriva en bok", lite pushning kan få en att ta sig samman och faktiskt börja skriva på just en roman. Samtidigt så måste ditt skrivande komma från hjärtat, så du skriver om sådant du brinner för och uppskattar och inte bara för att andra sagt att du ska.

Att utgå från en eller flera noveller som du redan skrivit är ett bra tips, precis som bea28 säger, eftersom du redan skapat miljöer och personer. En roman kan handla om att lära känna dem på djupet.

Läser du en traditionell bok om "konsten att skriva en roman", så rekomenderar de ofta att man ska jobba på ett speciellt sätt, skapa ett Synopsis och spalta upp kapitel för kapitel vad som ska hända. Tycker man om att jobba på det sättet så ska man göra det.

Andra kanske vill jobba mer kreativt och lära känna personerna mer spontant och jobba ihop en historia med utgångspunkt från det. Väljer man att jobba på det sättet så kan olika "kreativetsövningar" och flödesskrivningar fungera. Har du bestämt vilka personer du ska skriva om så kan du hitta på vad som händer dem med utgångspunkt från ett bestämt ord. Utgå t ex från Ann Ljungbergs skrivpuff (googla så hittar du den).

Gillar du att umgås med ditt undermedvetna så testa den här "drömmeditationen". Nu är det natt och då ska jag sova. I natt ska jag drömma om vad min roman ska handla om. Ha papper och penna i närheten av sängen så du kan skriva upp vad du drömt om när du vaknar, annars glömmer du garanterat. Fungerar det inte första natten så upprepa frågan tills du får svar.

Läs gärna igenom tråden "Skrivlänkar och sådant" här på sidan. Där finns en del inspirationslänkar som du kanske kan ha nytta av. Johanna Wistrands böcker "Skriv boken" och "Kom igång och skriv" finns för gratis nedlån till din dator om ditt bibliotek är anslutet till e-lib.

[Mharya]
0

Tack så mycket båda två! :) Riktigt bra tips ni gett mig. Och ja, det är en dvärgspets vid namn Bouncy. ;) Keeshondar är mysiga! :D

Jag ska börja skriva ner lite punkter som kan vara bra att ha med i en berättelse. Ska skriva en roman, inte någon faktabok eller något sådant, det tycker jag är tråkigt att skiva hehe. :) Har faktiskt försökt skriva om mina drömmar, jag har en förmåga av att drömma FÖR detaljerat, haha. Men har inte lyckats med det.

Tack återigen bdåa två! :)

siddelina
0

Spännande att du bestämt dig för att skriva en bok! Du skriver att du inte vet vad du vill skriva om, bara att det är en roman.

Min tanke är att du kanske kan ha hjälp av en person som coachar dig och finns med under skrivprocessen?

I höstas åtog jag mig uppdraget att vara coach åt en tjej som funderade på att skriva en barnbok. I september hade vi det första mötet på facebook, där vi skrev ett upplägg för hennes bok. Under hösten skrev hon och sedan mailade hon det hon skrivit till mig, som läste och kom med feedback. I december skrev hon färdigt sin barnbok och håller nu på att Redigera den. Nästa delmål att kontakta Förlag och få den utgiven.

Skulle du vara intresserad och vill veta mer om hur jag jobbar med coaching, går det bra att du skickar ett meddelande till mig på mailadressen miab72@hotmail.se