Barnsoldater
I vilka länder finns det barnsoldater? Är flest tonåringar elr barn? Asså hur blir man det? Vadå tar soldater någon och tvingar dom att döda andra människor?
Intressant tycker jag. Kollade på "Blood Diamond" Om barnsoldater i Afrika…

Förlåt att jag frågar, men.. borde inte alla dessa trådar och frågor om allehanda ämnen ligga i gruppen "OT- utanför ämnet", isället för "Skrivlust Ifokus"? För det här har väl ingenting med skrivande att göra?
Hur som helst, angående barnsoldater.
Barn finns det många av i utvecklingsländer. Genomsnittsåldern i många sådana länder kan ligga på under 30 år. Barn är också lätta att manipulera och få dem att göra som man vill efter ens egna syften. Pågrund av dessa anledningar så tror jag att Gerillorna väljer att kidnappa barn för att strida i deras styrkor.
Jag vet inte vilka barn som tas, inte heller hur gamla de är eller så, men de blir oftast bortförda mot sin vilja, och sen blir de typ "formade" till soldater.
Usch, det är tragiskt att barn blir tvingade till att göra något så hemskt som att döda en annan människa :(
#1 För att jag vet inte vad OT betyder…
t.ex. vilka länder?

OT betyder "Off Topic", vilket på svenska betyder "utanför ämnet". Som gruppen också heter. :P
Jag har ingen aning om vilka länder det är. Är ganska dålig på det. Men i vissa afrikanska länder, och i områdena kring Afganistan finns det nog en del barnsoldater.

Jag flyttade dina inlägg till OT där dom hör hemma :)
-.-

det var inte för att vara otrevlig. det är för att det ska vara lättare att leta bland inläggen.
På Rädda Barnens hemsida står det en del om just barnsoldater.
#6 herregud vet du ens vad "-.-" betyder?
-.-