Renässansen
Det här känns som lite fel forum att skriva på men vet inte vart jag skulle kunna skriva så jag hoppas på att någon här skulle kunna hjälpa mig … Det är så att vi skriver en bok i skolan, en barnbok. Den ska handla om kroppen men lärarna har helt plötsligt har fått för sig att vi ska skriva om ett par konstnärer också, antar att det är för att några konstnärer målade mycket om kroppens proportioner. Och jag har fastnat lite på Leonardo Da Vinci nu. Kapitlena heter "Leonardo, herr Pieros son, från Vinci" och "Da Vinci - Renässanskonst". Det första kapitlet har jag skrivit klart men det andra är desto värre. Alla sidor om renässansen tycks skriva som om alla är Einstein. Jag förstår verkligen ingeting. Det jag inte förstår är vad renässansen har med konst att göra, för det är ju det jag ska skriva om, konstdelen i renässansen. Är det någon här som väldigt enkelt kan berätta om renässansen? Det behöver inte vara jättelångt men lite lagom sådär :) Tacksam för svar!
//Caroline
Eftersom renässansen strävade efter vetenskaplig precision och realism, återspeglar sig detta i konsten. Om man jämför en målning från 1200-talet med exempelvis Mona Lisa så är det ju väldigt stor skillnad. På medeltiden var det väldigt stelt och inte direkt verklighetstrogna.
För att citera min källa rakt av: "[…] skapade konst som underströk människokroppens komplicerade skönhet".
Det fanns också ett förnyat intresse för konsten från antika Grekland och Rom.
Citat från: "Mästerverk Konsthistorisk tidslinje världens främsta konstverk" (det är en affisch jag fick i en prenumeration och saknar författare.)
Nedan är ganska typiska konstverk för renässansen
Jämfört med en bild från medeltiden:
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jaha, ja men då förstår ju även jag lite bättre 
//Caroline
Så bra 
Lycka till med din bok förresten!
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Tack, det behövs 
//Caroline
#4 Läste inlägget ånyo, kanske Da Vincis Vitruvianska man är till bättre hjälp än Mona Lisa?
Nu är sidan klar och strax inklistrad i boken ;) Tack för din hjälp Skogselva!!
//Caroline
Varsågod!