Facklitteratur
Hej!
Första gången jag skriver här… brukar hänga inne på illersidan :)
Vad är skillnaden på Illustrerad facklitteratur och facklitteratur? Är det som det låter? Illustrerad = beskrivande bilder & text?
Sen ytterligare en fråga. Någon här inne som publicerat facklitteratur /illustrerad facklitteratur? Hur har ni gjort? Har ni mailat förlagen och skickat med ett "smakprov" eller har ni skickat hela manuset via epost?
Hur garderar man sig? Man vill ju inte bli snuvad på sin text…

Illustrerad facklitteratur har bilder, precis som du säger.
I de allra flesta fall så vill förlagen ha ett färdigt manus som de kan bedömma. Är du etablerad inom ämnet som t ex bloggare, kändis vetenskapsman eller samhällsdebatör så kan de kanske tänka sig ett utkast. Annars är det färdigt manus som gäller.
De som jobbar med barnböcker brukar få rådet att skicka in text för sig och låta förlaget bestämma illustratör. Har du foton eller bilder till en egen faktabok så skulle jag göra så att jag skickar in två dokument, ett med texten och ett med bilderna, som bilaga och inte stoppar in bilderna eller illustrationerna i texten.
Är du väldigt rädd om ditt manus eller för att få det stulet så skicka in det i ett rekomenderat brev till förlaget och skicka ett identiskt rekomenderad brev med samma manus till dig själv. Öppna inte ditt eget brev, utan spara det. På så sätt har du bevis om någon stjäl ditt manus. Manusstölder hör dock till ovanligheterna. Jag känner inte till något fall där ett manus stulits och kopierats.

Tack för svaret!