Blok?
Hej på er skrivlustare!
Jag har fått några ömma sparkar i baken om att göra om min blogg till en bok. Jag har nog egentligen alldeles för dåligt självförtroende för detta och kan nog inte riktigt inte förstå hur det jag skriver skulle kunna vara intressant för några andra än mina vänner, men jag får släppa greppet lite och i alla fall kolla upp hur man skulle gå tillväga med detta. Hur skulle formatet se ut i bokform till exempel, och hur går man tillväga för att ta reda på om detta ens skulle vara säljbart?
//Agilis
Mvh, Agilis

För att veta om det är säljbart eller inte så tycker jag att man i första hand ska skicka in till vanliga kommersiella bokförlag. De ger ut böcker som är säljbara, om man uttrycker sig lite krasst.
Om bokförlagen inte anser att din bok är "säljbar" utan refuserar den, så kan du ge ut den på egen hand. Innan du bestämmer dig för att ge ut din bok på egen hand så fundera på varför du vill ge ut den och ha dina texter i pappersform. Är det för att du vill samla dina texter lite för din egen skull och för att du ska kunna ge dem till familj och vänner eller är det för att du faktiskt vill ha en bok som många ska köpa?
Ska du ge ut boken på egen hand så får du räkna med att marknadsföra den, eftersom den inte kommer att sälja sig själv. En enkel marknadsanalys kan du göra genom att fundera på vad boken handlar om och vilka som kan tänkas att köpa en bok om just det ämnet.
Skriver du t ex en bok om schäferhundar så är det personer som är intresserade av just schäferhundar som är den primära målgruppen. Skriver du en bok om avel med schäferhundar så är det personer som är intresserade av att föda upp schäferhundar som är målgruppen. Även personer som är allmänt intresserade av hundavel kan vara intresserade, beroende på hur boken är skriven.
Vill man ge ut sin egen bok så finns det olika företag som erbjuder print-on-demand tjänster eller ge ut din egen bok, t ex publit och vulkan. Googla på print-on-demand eller ge ut din egen bok, så hittar du länkar. Fördelen med print-on-demand är att du inte behöver satsa så mycket egna pengar. Nackdelen är ett högt styckepris per bok. Kostnaden per bok kan bli lägre om man trycker via tryckeri, men då måste man ligga ute med pengar tills böckerna är sålda.