Fråga om fokus ?
Hej allihopa,
Jag är ny här på Skrivlust.
Sedan tidigare skriver jag musik och låttexter, så skriva texter och få idéer kommer lätt till mig.
Jag har länge funderat på att börja skriva en bok.
Jag får många idéer. Detta gör att jag börjar skriva lite på en berättelse, sen kommer jag på en ny idé och börjar skriva på nästa.
Ni som skriver mycket och fokuserar på enbart en historia i taget , hur gör ni för att behålla det egna intresset för den roman/novell/historia ni skriver och skriva klart den, istället för att efter några kapitel börja skriva en ny?
Någon som har ett bra förslag ?
God Jul !
Vänliga hälsningar,
Fredrik Magnusson
"Be kind whenever possible. It is always possible" H.H Dalai Lama

Jag är som du, skriver lite på en idé, tappar intresset och börjar på en ny. Dock gäller det inte det här alltid, jag har en "novell" som jag faktiskt behållit intresset för i några år nu, och där jag faktiskt har en klar handling och ett slut att sträva efter. Kan ju skriva några tips till dig, utifrån mina egna erfarenheter :)
Välj ut den idé du tycker bäst om, den som får dig triggad till att skriva, som får dig att vilja veta mer om den här historien!
Skapa en värld åt just den här berättelsen, platser, personer, historia, ja allt möjligt, och känn att det är din värld som du skapar.
Skriv inte allting kapitel efter kapitel; skriv ner ALLA random händelser, idéer du får om berättelsen, även om dom inte passar in i där man är just för tillfället.
Jag skriver kanske 2,3 sidor i rätt ordning innan jag skriver det som jag själv tycker är spännande. Då blir i alla fall jag motiverad att "skriva ikapp" till dom där bra händelserna, och vips så har jag 10 sidor till!
Bena upp historien. Vad vill du ska hända? Rada upp händelserna och hur historien utvecklar sig, typ som en sammanfattning. Skriv de händelser du känner för att skriva.
Jag tror att man hela tiden måste vara nyfiken på hur historien och ens karaktärer utvecklar sig för att kunna behålla sin motivation till att skriva, man måste vilja veta vad som kommer att hända.
Jag måste i alla fall tycka att min egen berättelse är lika spännande att utveckla som det är att läsa en bra bok!
Sen är det inte helt fel att skriva på andra noveller heller, när man får total idétorka, det man skriver i dom kan man ha användning för i den "riktiga" novellen.
Nu blev det en massa flum här, hoppas att det var till någon hjälp trots att det blev lite osammanhängande!
Lycka till med skrivandet i fortsättningen :)
Tack bea för ditt svar!
Många bra tips som jag ska försöka följa. Att skriva randomiserat och sedan "skriva ikapp" är vekligen en bra idé1 Det gör ju att man kan skriva den idé som triggar en för tillfället.
Tack för tipsen!

http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/10/skrivprocess-orden-valler-ur-mig.html
Kim M Kimselius skriver barn- och ungdomsböcker och har ofta flera projekt på gång samtidigt. Det är möjligt att du har någon nytta av läsa hur hon strukturerar sina projekt.
http://www.forfattarcoachen.se/index.asp
Gör gärna Multimanus skrivövning skrivaråret 2011 som finns på författarcoachens blogg den 27 dec 2010 (lyckas inte länka direkt till inlägget, så du får leta). Det är en bra skrivövning eftersom man kan hitta en del som man kanske inte är medveten om när man gör den.
Eva Hillered - Lathund för låtskrivare är en jättebra bok, som behandlar både hantverket kring låtskrivande och den kreativa processen. Rekomenderas om du inte redan har läst den. Finns hos internetbokhandlarna och ev även på bibliotek.
Marcus Birro - Diktskola, författarens guide till galaxen kanske också kan vara läsvärd för dig, eftersom den i mångt och mycket handlar om att inte ge upp sitt skrivande.
Hej Parsley,
Tack för dina tips!
Eva Hillereds bok har jag inte läst, men då jag jobbat med låtskrivande i många år (där jag faktiskt har flera låtar på gång samtidigt- och slutför dom!) känner jag mig ganska hemma på det området.
Författarcoachens hemsida verkar mycket intressant! Ska spana in Marcus Birros sida med.
Väldigt va bra tips ni kommer med! Stora tack i långa rader!

# 4 Jag vet inte om det står så mycket på Birros hemsida
, så kolla efter boken.
Fundera lite på varför du släpper dina romanprojekt och varför du vill skriva en roman. Vad har du för drivkrafter och vad är det som tar emot?
Behöver man ens skriva en roman om man skriva låttexter?
Stefan Sundström har ett "persongalleri" med återkommande personer i sina texter.
Evert Taube har skrivit ett antal spännande berättande texter, tex "Möte i Monsunen" och "Briggen Blue Bird". Det finns även personporträtt, återkommande personer och miljöbeskrivningar i hans texter. Taube har även skrivit en del reseskildringar.
Ulf Lundell skriver både ju både romaner och sångtexter, men han är en av de få gör det. Han senare romaner tycker jag känns ganska dagboksaktiga och nästan flödesskrivna. Det var så länge sedan jag läste hans tidiga romaner, som t ex Jack och Sömnen, så jag har ingen känsla för hur de är skrivna rent tekniskt.
Dan Andersson ville skriva romaner, men blev mer erkänd och hågkomen som poet och diktare än romanförfattare.
När det gäller Gestaltning, dvs skapa känslor genom att beskriva miljö- och händelseförlopp så har finns t ex Perssons Pack Hanna och Sista kvällen i april, Dan Viktor Drömmen om Elin 6:6:6.
Bob Dylan Like a Rolling Stone är ju en klassiker i sammanhanget. Dylan insåg att man inte behövde skriva en roman, om man skriva en sådan text. Jag tror att Persson sagt ungefär samma sak om Hanna, man behöver inte skriva en roman när man kan säga så mycket på 12 rader.
Det finns ju hur många exempel som helst på bra musiktexter och textförfattare Listan kan ju fyllas på. :)
Jag tror att det är betydelsefullt för dig att du reflekterar över dina med-, mot- och drivkrafter och vad du vill med dina texter. Är det arbetsdisciplin du behöver eller är det något annat som spökar? Att skriva en roman lär vara 95 % transpiration och 5 % inspiration. Personligen kan jag känna mig betydligt tryggare med att skriva Dikter än med att skriva löpande eller berättande text. En dikt vet jag när den är acceptabel, eftersom den håller sig inom vissa bestämda ramar, en berättande text kan ju se ut hur som helst.
Johanna Wistrands böcker Kom i gång och skriv och Skriv boken kanske också innehåller en del som du kan ha nytta av. Finns för utlån på e-lib om ditt bibliotek är anslutet, annars för köp via hennes hemsida eller internetbokhandlarna.
Hej Parsley,
Tack för dina insiktsfulla funderingar!
Elvis Costello, Paul Simon och Plura Jonsson är också fantastiska textförfattare, tycker jag!
När det gäller mina låttexter polerar jag varje rad tills varje stavelse har hittat sin plats i handling, rim och rytm. Varje ord vägs på "guldvåg".
Jag tycker om att känna att varje ord verkligen behövs och tar bort allt överflödigt. Grundttexten kommer ofta fort, sedan är det polering som följer.
I en låttext kan handlingen beskrivas väldigt "tajt", ofta utan längre utsvävningar. (Det finns naturligtvis undantag ex om man skriver en musikal eller koncept-album).
Antar att det är det jag vill utforska genom mina funderingar på att skriva längre berättelser. Samtidigt tycker jag om det lätt begränsade formatet i låttexter, jämfört med ex en roman.
Därför kanske just det är problemet- om jag mer kan sväva ut i roman-texten utan låtetexten egna ramar, känner jag mig lätt begränsad i det och kanske därav jag förlorar intresset .
Hoppas du hänger med i mina funderingar ?