Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1489 ggr
brunette
0

Vad menas med det?

Vad menas med det?

"se även åtgärdsprogram 1-6, psykologutredning från åk 3 och 6, pedagogisk utredning 14/4-09"

Beea
0

I vilket sammanhang? Det är ju inte helt lätt att veta vad det handlar om. Låter väl dock ungefär som att man ska kolla på åtgärdsprogrammet, på psykologutredningen från årskurs 3 och 6 och på den pedagogiska utredningen från angivet datum. Vad är det som är svårt att förstå?

Beea
0

Men ett åtgärdsprogram är ju iaf såvitt jag förstått det, om en elev behöver särskilt stöd i skolan, vilka insatser som ska göras. Innan man kan utforma ett insatsprogram måste man göra en utredning och analysera vilka svårigheter eleven har i skolan. Typ. Vet inte om det var det du undrade över eller om du blev så mycket klokare, men nu har jag iaf försökt :-P

Inaarah
0

Blir ju som #1 sa lite svårt att veta vilket sammanhang det rör sig om, och därav lite svårt att ge ett bra svar.
Åtgärdsprogram är väl då en elev i skolan som ovan skrev, stöd i skolan där man alltså gör ett program, en plan för vilka åtgärder som ska vidtas. Exempelvis om du inte når målen för svenska, så kan du, din mentor och svensklärare utforma en individuell plan för hur du ska nå målen och ibland får du hjälp av speciallärare/specialpedagog som hjälper dig till rätta så att du ska nå målen i ämnet.

Jag vet inte om detta var vad du sökte, men kanske gav en uppfattning om vad ett åtgärdsprogram kan vara. :)

brunette
0

#1 Fan vet jag? vad fan är åtgärdsprogram? psykologutredning? pedagogisk utredning?

Beea
0

Åtgärdsprogram har ju både jag och #3 försökt förklara nu. En psykologutredning är rimligtvis när man sitter ner med en psykolog som ställer frågor till en för att kanske ställa en diagnos på en.

Men vart har du sett det? Kan du inte fråga den det gäller?

Beea
0

Fattar inte att jag brydde mig om att svara förresten med tanke på vilken otrevlig ton du använde.

brunette
0

#5 jag kanske undrade för att det stod på mina omdöme?

#6 för du e Osmart -.- xD

Beea
0

Säger hon som inte ens fattar vad en psykologutredning är trots att hon tydligen varit med om det både en och två gånger :-)

brunette
0

#8 Me.. det var länge sen…

Inaarah
0

Man kan inte förstå allt på en gång och då kan man behöva andras tolkningar. :)

parsley
0

Typiskt byråkratspråk

se även åtgärdsprogram 1-6 betyder att det finns en handling eller några nedskrivna papper med någon form av åtgärdsprogram. Förmodligen innebär det att man konstaterat något "så här ser det ut nu" och att man ska göra vissa saker i framtiden och att elev, lärare, föräldrar och elevvård har olika ansvarsområden.

psykologutredning från år 3 och 6 betyder att en person träffat en psykolog. Psykologen har ställt en del frågor och kanske gjort en del tester. Sen har psykologen sammanfattat detta i en rapport eller psykologutredning.

pedagogisk utredning är något som skolan gjort, kanske är det någon form av speciallärare som träffat en elev för att se vad den eleven kan tänkas behöva ha hjälp med i skolarbetet.

Det ska alltså finnas ett antal papper eller rapporter som skickas med som bilagor till ett annat brev.

brunette
0

Jag kmr inte ihåg att jag har träffat en psykolog