haiku dikter
Jag skulle åter igen vilja lära mej skriva haiku Dikter, men det finns ett litet problem och det är att jag inte kommer ihåg hur de är uppbyggda och sen kommer jag heller inte ihåg vad stavelser är.
(Brydde mej i skolan inte allt för mycket om grammatiken så det med stavelser har jag fått lära mej på senare tid, men det är inget jag kommer ihåg om jag inte använder mej av det).
Så är det någon här som kan hjälpa mej med antingen haiku eller förklara det hela med stavelser så blir jag jätte glad. :)

En haiku är en dikt som består av tre rader, med fem, sju resp fem stavelser på varje rad. Haiku kommer ursprungligen från Japan. En japansk haiku är baserad på teckenljud istället för stavelser, eftersom det japanska språket skrivs med tecken istället för bokstäver. Räkna vokaler om du tycker det är svårt med stavelser, det brukar räcka för att få ett haiku som stämmer. Ett äkta haiku ska handla om naturens skönhet, men versmåttet är även användbart till annat. Personligen tycker jag att det är lättare att skriva haiku för hand än att skriva dem på datorn, eftersom det är lättare att räkna när man kladda lite i anslutning till texten.
Räkna vokaler
när du skriver haiku
det brukar räcka

Tack för tipsen!
Kan man skriva så här ungefär?
De vackra armar
Som nu omfamnar min kropp
Är de jag älskar
Lövens olika liv
Syns nu på sena hösten
Snart är allting vitt

# 2 Svar ja. Jag är inte räknat stavelserna i dikterna, men de känns rätt. Intensivt och vackert bildspråk. Gillar som man säger på facebook.