Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 4664 ggr
EPiCFAiL
0

Tips på bra bokförlag!

Jag håller på att skriva en bok, än har jag inte kommit så långt. Men jag har fullt med idéer som ska ner på papper, så det är bara att köra!

Jag vill hemskt gärna få denna bok publicerad. Och då undrar jag om någon skulle kunna tipsa om ett bra bokförlag med ett bra pris?

Min bok är fantasy, drama, lite skräck och kärlek mellan killar. Alltså ett rätt speciellt tema. Först hade jag tänkt publicera den på internet, men jag vill inte göra det. Helst av allt vill jag ha boken i handen, och gärna kunna sälja den, göra så att den finns tillänglig på bibliotek etc.

Några tips?

MajaL
0

Testa några av de mindre förlagen. Tror själv inte så mycket på de större. Lånade även lite böcker på biblioteket för ett tag sedan, de tipsade om det i de böckerna, alltså de mindre förlagen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

EPiCFAiL
0

Okej, tack!

Några tips på mindre bokförlag?

Mantissa
0

Jag hade gjort tvärt om. De större har mer resurser och kan därför våga mer. Sen så får de så klart in mer material också. Små Förlag har nog en snävare genre som de håller sig till. Om din bok stämmer in perfekt på deras vision så grattis, bara att skicka in. Annars är det nog slöseri med tid och material tyvärr.

EPiCFAiL
0

Okej, men visst kan man väl skicka in till olika med samma manusskript?

parsley
0

En omfattande / komplett lista från Kungliga biblioteket över bokförlag

http://www.kb.se/isbn-centralen/svenska-forlag/

och en lite kortare

http://user.tninet.se/~gut877f/forlag.

Tips: gå till biblioteket och se vilka Förlag som ger ut den typer av böcker som påminner om den bok du skrivit. Kolla även fantasybokhandlar och internetbokhandlarna vilka Förlag som finns inom fantasy.

Andra alternativ är t ex egenutgivare där du betalar en avgift för att få ha med din bok på deras sida så läsare kan ladda ner den gratis. Det finns också olika print-on-demand Förlag, bl a Publit och Vulkan (googla och jämför deras villkor).

För ca 20 år sedan och tidigare så var det regel att man skickade sitt manus till ett Förlag i taget och avvaktade svar. Idag är det betydligt vanligare att man skickar till flera Förlag samtidigt. Det är ju lättare att få fram manuskopior idag när nästan alla har tillgång till skrivare hemma, jämfört med var på 1980-talet när nästan ingen hade dator hemma och det var fotokopior på maskinskrivet manus som gällde.

Om ett stort eller litet Förlag är bäst kan man diskutera. Rent allmänt så brukar man säga att man får jobba mer med marknadsföring på egen hand på ett litet Förlag, än på ett stort. Tidningarna skriver t ex mest om de böcker som ges ut på stora Förlag (gratisreklam).

EPiCFAiL
0

Tack så mycket! Jag ska se om jag kan hitta något bokförlag. Vulkan verkade bra om jag bara vill ha boken i handen. Men jag får kolla runt lite. Tack så mycket, åter igen!

MajaL
0

Jag skulle vara noga med att läsa de stora förlagens kontrakt. Har en kännsla av att de små är månare om sina författare.

Hört om folk som kännt sig lurade av Bonnier tex.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se