Skoluppgift. Konstruktiv kritik!
Vi fick en för mig nästan omöjlig uppgift; skriv en novell på MAX 400 ord. Det är inte ens ett A4. Det är väldigt, väldigt lite för mig.
Jag skriver vanligtvist alldeles för detaljerat för att få med ett händelseförlopp som är kortare 500 ord.. den kortaste sammanhängande händelsen i min "roman" är 480 ord lång ..
Så man kan säga att det var lite av en utmaning att skriva kort. Resultatet kan ni se här nedanför, skriv gärna en liten kommentar om vad som kan förbättras eller vad du tyckte!
Your colours
Utan solen blir världen färglös. Han hade varit som hennes sol; innan hon träffat honom hade världen varit grå och tråkig, när han klev in i den lystes allt upp i regnbågens alla färger. Han hade sagt samma sak. Egentligen förstod hon inte vad han menat, hon kunde väl inte lysa som han gjorde för henne? Så grå som hon var. Hon kunde fortfarande känna hans varma hand runt hennes fingrar. Hade hon lämnat ett sådant avtryck hos honom? Förmodligen inte.
Det var kallare än vad hon väntat sig. En tunn jacka och halsduk kunde inte skydda från kölden. Den kalla nattluften rev i halsen, hon fick hålla om sig själv för att inte frysa sönder. Snön knastrade under hennes kängor, och andedräkten glittrade i luften framför henne. Det var tillräckligt kallt för att man skulle slippa vakna ifall man somnade utomhus.
Allt badade i ljuset från gatlyktorna längs muren. Snön hade förvrängts till ett marslandskap, inget undkom det orangea ljuset, inte ens hon. En orange värld är lika död som en grå.
Hon saknade honom. De hade gått den här vägen en hösteftermiddag, följt raden av små gemytliga hus. Rosorna hade fortfarande blommat, trots att det varit september. När de kommit fram till rackarbacken och blickat ut över havet hade det varit lysande blått. Han hade kysst henne och sagt hur vacker världen var när hon var där.
September. Fyra månader sen. Jämfört med den tiden som de spenderat tillsammans var fyra månader lika korta som ett ögonblick. Tänk vad lyckliga de hade varit, för bara ett ögonblick sen. Världen var annorlunda nu. Det en gång blå havet var nu tillräckligt mörkt för att smälta ihop med den svarta himlen ovanför. Havet är också dött.
Sakta gick hon tillbaka. Världen runt om henne var lika död som hon. När han dog försvann hennes liv ifrån henne. Alla färger.
Händerna skakade okontrollerbart när hon grävde i sina jackfickor. Hon behövde en cigg på en gång. Men ciggpaketet låg inte där det brukade ligga. Hon måste ha tömt ut fickorna någon annan ensam kväll letandes efter ciggen. Det enda som fanns kvar var ett ihopskrynklat papper, nedtryckt i botten. Försiktigt vecklade hon ut det. Pappret var ett bortglömt fotografi från i våras; hon och han höll om varandra, omgivna av syrener. Hans leende lyste ikapp med hennes. Lättat strök hon med fingrarna över hans ansikte. Färgerna hade inte bleknat än.

Texten håller, även om den kanske är kortare än du skulle önska, så det behöver du inte vara orolig för.
Har du räknat orden i din text? Jag har inte kontrollräknat, men antar att du gjort det. Det brukar finnas ordräkningsprogram i ordbehandlingsprogrammen, så det är ganska enkelt att göra om det skulle behövas.
Om du ska skriva en text kort så försök besvara de här frågorna
- Blir texten begriplig, om jag tar bort, det här och det här? Förstår läsaren vad jag menar.
- Finns det några ord som kan bytas ut mot ett ord istället, behövde en cigg på en gång, kan t ex skrivas behövde en cigg omedelbart. Ungefär samma teckenantal, men färre antal ord.
- Kan de här tre meningarna (eller vad man nu tycker att lämpligt) sammanfattas i en mening?
- Finns det adjektiv och beskrivningar som kan tas bort? Ord som inte tillför texten mer än estetiska värden, men som inte är ett måste för att läsaren ska förstå händelseförloppet.
Försök se din text med utgångspunkt från ovanstående punkter, om syftet är att skriva kort. Känner man sig inte bekväm med att skriva kort kanske man ska skriva långt först och korta ner texten sedan. Är man van att skriva kort eller tycker om att skriva kort, så kanske man har punkterna i bakhuvudet hela tiden medan man skriver.

Mina synpunkter.
Your colours Om texten är på svenska så kan även titeln vara det
Utan solen blir världen färglös. Han hade varit som hennes sol; innan hon träffat honom hade världen varit grå och tråkig, när han klev in i den lystes allt upp i regnbågens alla färger. Han hade sagt samma sak. Egentligen förstod hon inte vad han menat, hon kunde väl inte lysa som han gjorde för henne? Så grå som hon var. Hon kunde fortfarande känna hans varma hand runt hennes fingrar. Hade hon lämnat ett sådant avtryck hos honom? Förmodligen inte. Jag tror att du kan komprimera det här stycket (eftersom det handlar om att du ska skriva en kort text).
små gemytliga hus behövs ordet gemytliga
I början av texten får jag intrycket att deras förhållande tagit slut, sedan visar det sig att han dött. Som läsare kan jag känna mig lite lurad. Hur ser du på det som skribent?

Jag tycker du ska vara jättenöjd med texten, ett klart MVG är vad jag tror!

jag har räknat orden, 399 st! Fick runt 410 ord när jag skrivit klart första gången, så fick sitta och ta bort en massa små onödiga ord och bygga om meningar. Sen sa min lärare idag att det var helt okej ifall den var +400 ord. Då blev jag inte glad. :c
#1,2 vilken bra lista! Den lär vara helt perfekt att kolla på ifall jag får en sån här uppgift till.
Eftersom att det är tillräckligt få ord behöver jag inte komprimera fler meningar (tur det!).
När jag skrev novellen var min tanke faktiskt att man inte skulle kunna lista ut att han hade dött på en gång, utan att det skulle vara lite oväntat. Sen vet jag inte hur bra det lyckades med det, kanske bara blev konstigt.
Och angående titeln… Jag har haft låten "True colours" i huvudet hela dagen, så sångtexten fick inspirera lite till rubriken. För övrigt så tycker jag också att den låten passar väldigt bra in på novellen (förmodligen så är det ingen slump att det var just "true colours" som fastnade idag).
#3 Tack så jättemycket! Jag får hoppas att min lärare tycker detsamma :)