Gratis Skrivprogram
Hej!
Mitt Word 2007 har slutat fungera och jag har väldigt svårt att anpassa mig till Wordpad nu efter så lång tid med Word, finns det något bra gratis-program som man kan ladda ner som ersättare till jag lyckats fixa Word?
Har tänk på OpenOffice men jag vet inte så mycket om det, är det värt att testa eller finns det bättre?
// Frida
This is the story of a girl
Hade Open ett tag, det är helt okej. =)

Jag föredrar Abiword framför Open Office och Windows Office-paket som ju bl a innehåller Word.
Fördelen med Office-paketen är att de förutom ordbehandling även innehåller andra program som t ex kalkylprogram. Nackdelen är att de är mer komplexa och krångligare än Abiword. Ska man bara skriva löpande text eller göra t ex tipspromenadsfrågor med svarsalternativ 1,x, 2 så är Abiword att föredra. Filer i Abiword och Open Office kan sparas som wordfiler så de kan skickas, öppnas och läsas av dem som använder Word,
Både Open Office och Abiword går att ladda ner gratis från nätet, så det är bara att testa vilken man tycker bäst om. Abiword finns inte till Mac, så vill man ha ett gratis ordbehandlingsprogram till Mac så får man välja Open Office.
Ett alternativ är att skriva sina texter och spara dem som utkast i en blogg, som man skapar via t ex Blogger. Bloggen fungerar som webarkiv och textmaterialet kan nås från olika datorer.
Googla på Open Office. Det kan finnas företag som försöker sälja koder till OO via betalsamtal. Undvik dem. OO ska vara gratis.

Okej, tack så mycket :)
// Frida
This is the story of a girl