Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1723 ggr
Creation
0

Citattecken

Vad är det som gäller när det kommer till citattecken i noveller egentligen? När tar man ny rad?

Ex. 1:
Åke och hans vän Per cyklade långsamt hemåt.
"Det är fint väder idag", sade Åke. Det var trettio grader varmt och inte ett moln syntes i skyn.

Ex. 2:
"Det är fint väder idag", sade Åke.
Det var trettio grader varmt och inte ett moln syntes i skyn.

Vilket exempel stämmer(om något av dem gör det)?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Och vad är det som gäller i detta sammanhang:
_
"Jag älskar att cykla", började Åke. "och att prata är inte helt fel det heller"_

eller_

"Jag älskar att cykla", började Åke. "Och att prata är inte helt fel det heller."_

eller något där emellan?

parsley
0

Jag är inte riktigt säker tyvärr. Kolla på språk i fokus, om de kan hjälpa dig.

I ditt första inlägg skulle jag valt alt 2 och i ditt andra inlägg skulle jag skrivit så här

-Jag älskar att cykla, började Åke, och att prata är inte helt fel det heller.

Det är nästan lättare att använda talstreck eller pratminus än "-tecken. :). Man ska dock vara konsekvent och inte blanda - och ".

JohannaEkroth
0

Jag v et inte om det är rätt, men jag har skrivit i nästan 15 år med:

#0 Ex2.

Hade det däremot stått såhär:

"Det är fint väder ikväll", sade Åke och blundade. Han tog ett djupt andetag och lät lungorna fyllas av den varma kvällsluften.

Så hade jag skrivit som ovan.   Tungan ute

Inlägg #1 skriver jag:

"Jag älskar att cykla", började Åke. "Och att prata är inte helt fel det heller."

Du citerar vad Åke säger och när Åke börjar på ny mening använder man stor bokstav.

Jag skulle också skriva såhär:

Åke tittade storögd på Per. "Säg att det inte är sant…" andades han chockat och slog sedan plötsligt näven i bordet. "Du ljuger!" Han darrade av tillbakahållen ilska.
Per tittade bort. "Nej, det är faktiskt sant", sade han och kände att gråten var nära.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Creation
0

Tack för era svar! :) Jag ska kanske kolla in språk iFokus då med. Visste inte ens att det fanns ärligt talat.