Fornnordiska
jag skriver på en text där mycket av namn på personer orter mm ska ha samband till fornnordiskan. dessutom vore det kul att kunna skriva in korta konversationer på det gamla språket.
jag har hört att det ska finnas ett Lexikon eller något liknande över fornnordiskan och undrar nu vart och hur man skulle kunna få tag på denna.
så om någon vet skulle jag bli jätteglad om ni hörde av er till mig antingen i tråden eller via pm…
Är det denna bok du söker?
Fornnordiskt Lexikon
Författare: Ohlmarks, Åke
414 sidor
Du kanske kan hitta den på biblioteket
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Gammalt fint språk. Själv funderar jag på vad språket kallades på den tiden. Knappast fornnordiska i alla fall… 
Många gamla fornnordiska ord lever ju kvar idag i svenskan men även i engelskan (cirka 900 vanliga ord som gap, steak, window, husband, flat, take och så vidare). Även världens mest använda ord, ”fuck” kommer ju därifrån och heter fortfarande så i vissa dialekter, exempelvis Bohuslänska (”fucka” eller ”focka”).
Nu för tiden är det ju vi som lånar ord från engelskan, men vissa av orden har vi bara lånat tillbaka. Ett bra exempel är ordet ”klubb” från engelskans ”club”, som i sin tur kommer av fornnordiskans ”klubba”. En sådan klubba man använder för att klubba igenom saker, kanske i en viss typ av ”club” på den tiden.
Vikingarna slog sig ju ner i mellersta England en gång i tiden (900-talet tror jag) och än idag heter hundratals byar där något som slutar med ”by”, exempelvis Grimsby.
Okej, helt utanför ämnet, i och för sig.