Axiom
Försök till ett epigram.
Epigram 2
En kronprinsessa så otroligt mager
utan tycke för vad som kallas fager
denna sommaren till make sin prins tager
hon har funnit en kärlekens man
en av arbetarklassens söner
som nu till bröllopet vill skära extra i våra löner
så jag som fattig får snåla så gott jag kan
Håller på att lära mig konsten att skriva dessa små rackare, så kommentarer tas med glädje emot. Tror mig funnit grundstenarna för uppbyggandet utav dem och vad rör just skrivandet så verkar A-A-A-B-C-C-B vara utgången utav dem och att man kan ändra i antalet A men aldrig i de fyra sista.
Ut fra
Ut fra nattens skygge
Vokser den seg sterk
Det er han den stygge
I sin morgenserk
Fra mørket han stiger
For å møte dagens lys
Han bukker og neier
Ved øyne som gir gys
Kul liten lek även på norska:)

Jag tänkte strö lite smolk i glädjebägaren.
Visserligen kan lärande av andra språk vara en god hjälp att lära sig språkets form, för att bättre behärska sitt eget, och därför är det vettigt att så långt som möjligt studera hur andra skriver, och när man också lär sig främmande språk, läsa mycket av sånt som är skrivet på andra språk också.
Du har klara brister i din svenska; du vet till exempel inte hur man använder "dem", vilket troligen beror på att formen aldrig används i talspråk. Dina brister i engelska är skyhögt större och gör det skrivna nära nog obegripligt.
En liten passus också, eftersom du nämner Teddybjörnen Fredriksson. Den är inte ett fristående verk, utan den bygger på ett tema och en melodi som Leonard Lipton och Peter Yarrow skapade: Puff the Magic Dragon. För att se Lasse Berghagens som ett fristående verk krävs en god portion förnekelse. Jag ser det som ett klockrent plagiat, eftersom också melodin har norpats. Jag kan inte passa in din "engelska" text i den tappningen.

#4 Hjälp. Det kallar jag en konstruktiv kritik. Bara att plocka fram verktygslådan:)

Även om man känner till Teddybjörnen Fredriksson så är det inte säkert att man känner till "Puff the magic dragon".
Tycker texterna är svåra att läsa mot bakgrundsbilderna.
Din första dikt verkar vara en typ av dagsvers, dvs en vers om någon dagsaktuell händelse, gärna med någon lite humoristisk vändning. Använder du något speciellt versmått? Försöker du ha ett visst antal stavelser per rad och ett visst system för rimmen?